موضع ایران در اوپک ثابت و مشخص بود

وزیر نفت در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر تغییر موضع ایران در مذاکرات اوپک گفت: ما موضع‌مان را تغییر ندادیم؛ من از همان ابتدا گفتم که ما با حذف پایبندی بیش از حد به توافق اوپک مشکلی نداریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، بیژن زنگنه در گفت‎وگوی تلویزیونی با شبکه بلومبرگ افزود: در سال ۲۰۱۶ توافق کردیم که ۱,۲ میلیون بشکه از مجموع تولید اوپک کاهش دهیم و این کاهش را میان کشورهای عضو اوپک تقسیم کنیم، اما در ماه مه امسال ۱۵۰درصد پایبندی به توافق داشتیم که به معنای حدود ۵۰ درصد پایبندی بیش از حد بود.

وزیر نفت افزود: در گذشته ما توافق کرده بودیم که ۱۰۰ درصد پایبندی داشته باشیم، نه بیشتر؛ اکنون توافق کردیم که پایبند باشیم و با تأکید بر آخرین قطعنامه‎ای که در سال ۲۰۱۶ داشتیم، به اعضای اوپک پیشنهاد دادیم که تلاش کنند به پایبندی ۱۰۰ درصدی عمل شود.

به گفته زنگنه، بیانیه اوپک به آن معنا نیست که برخی کشورها می‌توانند در هر سطحی که می‌خواهند تولید داشته باشند. اوپک باید پایبندی ۱۰۰ درصدی داشته باشد، اما هر کشور باید به سهمیه خود پایبند باشد، نه بیشتر از آن.

وی گفت: درون اوپک پایبندی بیش از حد عربستان، قطر و برخی کشورهای دیگر را داریم و آنها می‌توانند بیشتر تولید کنند، همچنین ونزوئلا اگر بتواند بیشتر تولید کند، هیچ مشکلی نیست و می‎تواند نفت بیشتری به بازار وارد کند.

وزیر نفت با اشاره به وجود برخی گزارش‌ها درباره فشار آمریکا به برخی اعضای اوپک برای افزایش تولید، گفت: برای من عجیب است که ترامپ به بعضی از اعضای اوپک، همچون ایران، فشار آورد تا تولید خود را محدود کنند و ضد آنها تحریم وضع کرد و در این وضع از اوپک می‌خواهد که اقدام‎های امریکا ضد بازار را جبران کند.

زنگنه گفت: باور دارم که ترامپ ضد مؤلفه‌های بنیادی بازار و ضد بازار آزاد عمل می‌کند و این حتی به سود مصرف‎کنندگان نیز نیست ؛ قیمت بالای نفت ناشی از رفتارهای ترامپ است.

وی همچنین با اشاره به واکنش ترامپ به نتیجه اجلاس اوپکگفت: فکر می‎کنم اوپک نشان می‎دهد که یک سازمان مستقل است، نه بخشی از وزارت انرژی آمریکا. برای اعضای اوپک بد است که از دستورعمل‎های آمریکا پیروی کنند.

وزیر نفت همچنین اعلام کرد پیش‌بینی این که تحریم‌های آمریکا چه تأثیری بر صادرات نفت ایران می‌گذارد، دشوار است و گفت: ما تلاش می‌کنیم سطح تولید خود را حفظ کنیم. راه‎های زیادی برای ادامه تولید و صادرات نفت هست، اما من درباره آنها بیشتر توضیح نمی‎دهم.

زنگنه گفت: بیشتر مشتریان ما به خرید نفت از ما ادامه می‌دهند، اما برخی از آنها به دلیل فشار آمریکا برای انتقال پول، حمل‌ونقل و بیمه، مشکلاتی دارند؛ برای نمونه، توتال و شل (خرید نفت از ایران را) متوقف کرده‎اند.

وی همچنین اعلام کرد بعید است شریکان نفتی ایران بتوانند برای ادامه حضور در ایران از آمریکا معافیت دریافت کنند و گفت: ما راهی متفاوت پیدا خواهیم کرد.

به گفته وزیر نفت، اولویت اصلی صنعت نفت ایران حفظ سطح صادرات است و ایران تلاش می‌کند مشتریانی جدید برای نفت خود بیابد.

زنگنه اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه مه امسال ۲,۸ میلیون بشکه و در ماه ژوئن ۲.۵ میلیون بشکه در روز بوده است. دلیل رقم بالاتر صادرات در ماه مه، فروش محموله‌های ذخیره شده بوده است.

وی همچنین اعلام کرد با توجه به تحریم‌ها، استمرار رشد تولید نفت ایران دشوار خواهد بود و گفت: در صنعت نفت ما تنها می‌توانیم مقاومت کنیم تا سطح صادرات خود را حفظ و برای استفاده از پولی که از صادرات نفت به دست می‌آوریم، راهی پیدا کنیم.

زنگنه ادامه داد: توافق تهران و مسکو برای صادرات نفت ایران به روسیه، از نوع کالا به کالا نبوده است و گفت: ما قراردادی امضا کردیم برای این که نفت را بفروشیم و پول دریافت کنیم و ۵۰ درصد از این پول برای کالاهای روس پرداخت می‌شود.

وی اعلام کرد در وضع کنونی، قیمت نفت ۷۰ دلار برای هر بشکه مطلوب است و افزود: ما خواهان قیمت بالا نیستیم، بلکه می‌خواهیم بازاری داشته باشیم تا مشتریان را تشویق کنیم نفت بیشتری بخرند و رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشند؛ در طرف تولیدکنندگان نیز می‌خواهیم پول کافی داشته باشیم تا سرمایه‎گذاری کنیم و پول کافی برای بودجه خود نیز داشته باشیم.
۲ تیر ۱۳۹۷ ۱۵:۵۹
شانا |
تعداد بازدید : ۵۵۰