پاسخ وزیر نفت به ابهامات مصوبه اجلاس اخیر اوپک

پاسخ وزیر نفت به ابهامات مصوبه اجلاس اخیر اوپک
وزیر نفت در خصوص جلسه اخیر اوپک گفت: آنچه در این جلسه درباره آن تصمیم گیری شد حفظ سقف تولید بر اساس قطعنامه اکتبر ۲۰۱۶ اعضا است و هر گفته دیگری در این زمینه شبهه‌آفرینی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، به نقل از صدا و سیما، بیژن زنگنه با بیان این‌که مصوبه اجلاس اخیر اوپک در وبگاه این سازمان موجود است و می‌توانید به آن رجوع کنید، اظهار کرد: در قطعنامه اکتبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفته شده بود اعضا تولید خود را به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند و در اجلاس اخیر نیز بر همین موضوع، یعنی حفظ این سقف تاکید شد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها از افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت اعضای اوپک خبر می‌دهند، گفت: واقعیت اینگونه نیست. با توجه به این که میزان تعهد اعضا به کاهش تولید به ۱۵۰ درصد رسید در اجلاس اخیر تصمیم گرفته شد اعضا پایبندی خود را به صددرصد برسانند.

زنگنه توضیح داد: هم‌اکنون کشورهای عضو اوپک حدود ۸۰۰ هزار بشکه از سهمیه‌بندی تعیین شده در اکتبر ۲۰۱۶ کمتر نفت تولید می‌کنند که با مصوبه اخیر اوپک به اعضا اجازه داده شد تولید خود را به سطح تعیین شده برسانند و این به معنای افزایش تولید نیست.

وزیر نفت با بیان این‌که در حال حاضر کاهش تولید نفت به دلیل عدم توانایی اعضا در افزایش تولید است، تصریح کرد: بعید می‌دانم حتی با مجوز صادر شده کشورهای عضو اوپک بتوانند تولید خود را به سقف تعیین شده در بیانیه اکتبر ۲۰۱۶ برسانند.

وی با تاکید بر این که در قطعنامه اخیر اوپک هیچ عدد و رقمی اعلام نشده است، افزود: البته بعضی کشورها دوست دارند علائم مثبت به بازار و آمریکا بدهند که این حرف آن کشورهاست و ربطی به اوپک ندارد.

وزیرنفت ادامه داد: آنچه برای ما ملاک عمل است، قطعنامه ای است که ۱۴ عضو اوپک آن را امضا کرده‌اند و اگر کسی بخواهد شبهاتی را با هدف دادن علامت مثبت به آمریکایی‌ها مطرح کند، به آن پاسخ خواهیم داد.

زنگنه افزود: پیش‌بینی می‌شود روسیه حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش دهد، اما اعضای اوپک توان این را ندارند تولید خود را تا سقف ۸۰۰ هزار بشکه ای که مجوز دارند، افزایش دهند.

وی با بیان این‌که از میان کشورهای عضو اوپک تنها سه کشور عربستان، امارات و کویت تا حدودی قادرند تولید خود را افزایش دهند، گفت: برای این کشورها هم سقفی تعیین شده و آنها نمی‌توانند بیشتر از سقف خود تولید کنند.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه کشور دیگری را در تولید بگیرد، گفت: هم‌اکنون ونزوئلا ۶۰۰ هزار بشکه کمتر از سقف خود تولید می‌کند و در آینده نزدیک نیز قادر نخواهد بود تولید خود را افزایش دهد، بنابراین تولید نفت اوپک همچنان پایین‌تر از سقف تعیین شده خواهد ماند.

وی در خصوص قرارداد با توتال و دریافت ضمانت‌هایی برای ماندن این شرکت در صورت برگشت تحریم‌ها هم گفت: ذات قرارداد آی‌پی‌سی همین است و در قرارداد قید شده اگر ادامه فعالیت شرکت‌ها در ایران به هر دلیلی غیر ممکن شود آن شرکت می‌تواند از قرارداد خارج شود، اما ما پولی به آنها نمی‌دهیم.

وزیر نفت با بیان این‌که در این قرارداد ما یک جایگزین نیز تعیین کرده‌ایم، گفت: اگر توتال ظرف مدت ۴۰ روز باقی مانده از مهلت ۲ ماهه خود نتواند معافیت آمریکا را بگیرد شرکت چینی جایگزین آن خواهد شد و اگر شرکت چینی نیز از اجرای قرارداد منصرف شود شرکت سومی جایگزین خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه در قرارداد توتال، مجلس، دولت و تمام قوا آن را تایید کرده بودند، گفت: ما در قرارداد با توتال ضرر نکردیم و امضای آن کاملا به نفع کشور بود و اگر اجازه داده بودند ۵ قرارداد دیگر مثل توتال بسته بودیم حالا وضع‌مان این نبود.

وی افزود: اگر گذاشته بودند صادرات‌مان به ۴ میلیون بشکه در روز برسد حالا آمریکایی‌ها نمی‌توانستند ما را تحریم کنند، چون خروج ما از بازار بسیار برای‌شان هزینه‌بر بود، همان طور که نتوانستند روسیه را تحریم کنند، چون میزان تولیدشان به حدی است که بازار تحمل خروج روسیه را ندارد.

زنگنه در پایان در خصوص تاثیرات خروج یکجانبه آمریکا از برجام بر صادرات نفت خام ایران هم گفت: تا کنون این مسئله بر صادرات نفت ما تاثیری نداشته، اما باعث شده برخی از مشتری‌های‌مان از معامله با ما کنار بکشند.
۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۲
شانا |
تعداد بازدید : ۲۷۲