تعویض کاتالیست واحد شیمیایی پتروشیمی شازند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: کاتالیست واحد تولید محصولات شیمیایی ( EO/EG ) این شرکت مادر تخصصی تعویض و این واحد به حداکثر تولید رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ابراهیم ولدخانی افزود: مواد شیمیایی اکسید اتیلن و اتیلن گیلکول در این واحدها تولید و در صنایع پزشکی، بهداشتی، پاک کننده ها، ضد یخ و الیاف مصنوعی کاربرد دارند و به همین دلیل این واحد از شرایط بسیار حساسی در شرکت برخوردار است.
وی ادامه داد: این واحد تولیدی به دلیل تحریم ها و تعویض نشدن کاتالیست موجود، با ظرفیت حدود 60 درصد فعالیت می کرد که کاتالیستی در حدود 95 تن برای این واحد فراهم شد و واحد EO/EG با کاتالیست جدید در مدار تولید قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند بیان کرد: تعویض این کاتالیست و همچنین تعویض 2 دستگاه از برج های این واحد به دلیل فرسودگی باعث شد تا واحد EO/EG و واحد دواتیل هگزانول به 100 درصد تولید برسند.
وی همچنین از جایگزینی سیستم کنترل جدید و هوشمند DCS در شرکت پتروشیمی شازند خبر داد و گفت: واحدهای PBR و BD و سیستم های کنترلی و ایمنی این واحد ها با عمر بالای 25 سال در شرکت فعالیت می کردند که در بسیاری از مواقع با نقص فنی مواجه و به همین دلیل کنترل واحدها از دست اپراتورها خارج می شد و خطرات ایمنی و توقف تولید به دنبال داشت که با خریداری و جایگزینی سیستم کنترل جدید و هوشمند این مشکل رفع شد.
ولدخانی اظهار کرد: برای نخستین بار در ایران گرید پلیمری PE100 در 2 نوع سفید و سیاه با استفاده از کاتالیست جدید در شرکت پتروشیمی شازند به تولید رسید.
وی بیان کرد: تولید محصول PE100 با کاتالیست جدید به منظور جلوگیری از واردات این محصول و خروج ارز از کشور انجام شده و کاربرد این محصول بیشتر برای تولید لوله های گاز رسانی است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند ادامه داد: این محصول در سطح جهانی قابل رقابت با مشابه خارجی است و تولید آن می تواند به خودکفایی کشور در این زمینه کمک کند.
وی افزود: در سال های گذشته مواد اولیه بسیاری به ارزش 200 میلیارد ریال در انبارهای شرکت موجود بود که با تولید این محصول این مواد اولیه در چرخه تولید قرار گرفت و بیش از 200 میلیون دلار برای شرکت سودآوری داشت.
مجتمع پتروشیمی شازند در سال 1372در کیلومتر 22غرب اراک در مساحتی بالغ بر 523 هکتار راه اندازی شده است و متنوع ترین طیف محصولات پتروشیمی کشور را در تامین نیاز صنایع زیردستی به عهده دارد.
محصولات تولیدی پتروشیمی شازند در صنایع نساجی، انواع پلیمرها و پلاستیک ها، چسب سازی، لاستیک سازی، نفت و گاز، لوله های پلی اتیلنی، شوینده ها و پاک کننده ها در کشور کاربرد دارد.
۵ تیر ۱۳۹۷ ۱۳:۰۸
نیپنا |
تعداد بازدید : ۲۷۸