کیفیت فرآورده‌های نفتی بر اساس استاندارد جهانی A.S.T.M کنترل می شود

کیفیت فرآورده‌های نفتی بر اساس استاندارد جهانی A.S.T.M کنترل می شود
کیفیت فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه‌های کشور پیش از توزیع، بر اساس معیارهای آمده در کتاب استاندارد جهانی فرآورده‌ها به نام A.S.T.M (انجمن آمریکایی آزمایش مواد) کنترل می شود.

رئیس مهندسی فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: آ.پی و ایزو نیز ارگان های رسمی بین المللی هستند که روش های آزمایش فرآورده های نفتی را تعریف کرده اند.

موسی زارعی پور با تاکید بر این که کیفیت فرآورده های نفتی با معتبرترین روش های آزمایش تایید می شود، افزود:‌ با توجه به عرضه دو نوع بنزین معمولی و سوپر در جایگاه های کشور، هیچ مشکلی در تامین سوخت مورد نیاز انواع خودورها (مدل بالا و پایین) در کشور وجود ندارد.

وی با بیان این که هم اکنون روزانه به صورت میانگین سه تا چهار میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور مصرف می شود، افزود: هنوز دانش مصرف این نوع بنزین در کشور به خوبی جا نیفتاده و مصرف این فرآورده در کشور پایین است.

زارعی پور با تاکید بر این که هر خودرویی نباید از بنزین سوپر یا معمولی استفاده کند، افزود: نسبت تراکم یکی از عوامل موثر بر شتاب خودرو است و هر چه این نسبت بالاتر باشد، نیاز خودرو به مصرف بنزین با اکتان بالا افزایش می یابد، همچنین در دفترچه راهنمای هر خودرو عدد اکتان بنزین موردنیاز آن بیان شده است.

رئیس مهندسی فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش با بیان این که فرآورده های تولیدی در پالایشگاه های کشور بر اساس استانداردهای مصوب شرکت ملی پالایش و پخش تولید می شود، افزود: کتابچه مشخصات فنی فرآورده های نفتی از سوی کمیته ای با همین نام متشکل از کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی پخش، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی و مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید فرآورده های نفتی شرکت ملی پالایش و پخش تدوین و در این کتابچه همه مشخصات فرآورده های نفتی بر اساس مشخصات اعلام شده در کتاب A.S.T.M بیان شده است.

وی افزود: همه فرآورده های نفتی پس از انطباق مشخصات آنها با استانداردهای ذکر شده در این کتاب در داخل و خارج از کشور قابلیت مصرف دارند.

زارعی پور با تاکید براین که کنترل های کیفی لازم روی فرآورده در مجاری عرضه نیز انجام می شود، افزود: با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش بهای سوخت، هم اکنون کنترل های شدیدتری روی کیفیت فرآورده های نفتی در فروشندگی ها و جایگاه های توزیع انجام می شود تا از سوء استفاده های احتمالی و مخلوط کردن فرآورده های نفتی ارزان تر با دیگر فرآورده ها جلوگیری شود.

به گفته وی، با توجه به نوع هر فرآورده، آزمایش های مخصوص روی آن انجام می شود؛ برای مثال برای کنترل کیفیت بنزین ابتدا وضع ظاهری آن بررسی، سپس وزن مخصوص، عدد اکتان و تقطیر (دیستیلیشن) این فرآورده سنجیده می شود.

۳ بهمن ۱۳۸۹ ۱۵:۰۹
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۲۶