ثروتی: از توان مالی بخش خصوصی در صنعت نفت استفاده شود

ثروتی: از توان مالی بخش خصوصی در صنعت نفت استفاده شود
نماینده مردم بجنورد خواستار استفاده از توان اجرایی و مالی بخش خصوصی در پروژه‌های صنعت نفت شد.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: از خام فروشی نفت و گاز باید جلوگیری کرد و به جای آن باید تولید فرآورده‌های نفتی و گازی را افزایش داد.

وی احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جدید را برای کشور به صلاح دانست و افزود: اگر بطور مثال برای ساخت یک پالایشگاه یا پتروشیمی 1500 میلیارد تومان سرمایه نیاز باشد، بطور میانگین سالی 3000 میلیارد تومان سود عاید سرمایه‌گذاران می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه سرمایه‌های سرگردان را بهترین منبع تامین مالی پروژه‌های نفتی و گازی کشور دانست و متذکر شد: برای ساخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جدید می‌‌توان اوراق مشارکت عرضه کرد. سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از چنان سودی برخوردار است که اگر سود اوراق مشارکت نفتی 25 یا 30 درصد هم تعیین شود باز سود خوبی عاید دولت می‌شود.

ثروتی تاکید کرد: در شرایط نابسامان اقتصادی سرمایه‌گذاران در پی حفظ ارزش سرمایه خود هستند به همین دلیل با خرید سکه یا ارز یا سرمایه‌گذاری در مسکن و سایر کالاهای سودده سعی می کنند قدرت اقتصادی خود را حفظ و افزایش دهند با این توضیح می‌‌توان فهمید که چرا استقبال چندانی از اوراق مشارکت نمی‌شود. حال اگر سرمایه‌گذار از سود 25 یا 30 درصدی اوراق مشارکت مطمئن شود یقینا بخش زیادی از سرمایه‌های سرگردان از بازارهای سکه، ارز، مسکن و سایر بازارهای جذب اهداف اقتصادی دولت می‌شود.

نماینده مردم بجنورد با انتقاد از روند برداشت از میدان‌های مشترک با قطر، ابراز عقیده کرد: منابع دولتی وزارت نفت برای افزایش برداشت از میدان‌های مشترک بسیار ناکافی است اما دولتمردان علی‌رغم پرداخت سودهای قابل قبول به سرمایه‌گذاران، موفق به افزایش برداشت از میادین مشترک یا تامین منابع مالی لازم نشده‌اند.

وی در پایان خواستار کاهش وابستگی بودجه 1392 به درآمدهای نفتی شد.

 

۳۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۴۴۰