درخواست‌های غیرمنطقی از بازرگانی‌ پتروشیمی/ معضل‌ خصوصی‌‌‌سازی‌های‌ غیرواقعی

درخواست‌های غیرمنطقی از بازرگانی‌ پتروشیمی/ معضل‌ خصوصی‌‌‌سازی‌های‌ غیرواقعی
یک منبع آگاه با اشاره به درخواست‌های غیرمنطقی هلدینگ خلیج‌فارس از بازرگانی پتروشیمی درباره تعیین مدیرعامل و احتساب سهام دولتی به عنوان سهام ممتازه گفت: به نظر می‌رسد با خصوصی‌سازی واقعی هلدینگ و بازرگانی مشکلات حل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیش از این در گزارشی به بخشی از اقدامات یک شبکه فساد برای قبضه تجارت محصولات پتروشیمی در کشور و تلاش برای انتصاب یکی از مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی با سابقه محکومیت قضایی به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‌های مهم تجارت محصولات پتروشیمی پرداختیم.

در حالی که جا افتادن یک برند در بازارها و به خصوص بازارهای جهانی سال‌ها به طول می‌انجامد، بزرگترین برند ایران به دلیل منفعت‌طلبی‌های گروهی و شخصی در معرض فروپاشی قرار گرفته است.

این گزارش حاکی است با توجه به تعلق 45 درصد از سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی PCC به عنوان یکی از معدود برندهای معتبر تجاری ایران در بازار جهانی (و بزرگترین آنها) به هلدینگ خلیج‌فارس، تلاش شده است با حذف تقریبا کامل این برند معتبر از تجارت محصولات پتروشیمی، تجارت این محصولات و به خصوص صادرات آنها در قبضه شبکه یاد شده قرار بگیرد.

بر این اساس هلدینگ خلیج فارس در نامه‌ای خطاب به عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی خواستار انتقال تجارت و فروش محصولات خود به شرکتی موازی و جایگزین بازرگانی پتروشیمی شده‌ است.

بر اساس این گزارش بیش از 50 درصد از سهام بازرگانی پتروشیمی قریب به 3 سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد.

پس از خصوصی سازی تعداد زیادی از مجتمع‌های پتروشیمی بخش بزرگی از تجارت محصولات پتروشیمی از این شرکت خارج شده است و تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی خود تجارت محصولات خود را بر عهده گرفته‌اند. با این وجود کارشناسان معتقدند تمرکز تجارت محصولات پتروشیمی ایران در شرکتی چون بازرگانی باعث کم شدن هزینه‌های این تجارت و بالا رفتن سود شرکت‌های تولیدکننده می‌شود.

برای آگاهی از ابعاد جدیدتری از این مساله و نقش و نحوه تعامل هلدینگ خلیج‌فارس در این مساله با یک منبع آگاه در صنعت پتروشیمی به گفت‌وگو نشستیم:

این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: عده‌ای از مدیران در دولت به دلایل مختلف با خصوصی‌سازی و ورود فعال بخش خصوصی واقعی به اقتصاد موافق نیستند و مشکلات نیز از همین جا ناشی می‌شود.

وی افزود: در 3 سال مالی فعالیت بخش خصوصی در بازرگانی پتروشیمی که تا 31 شهریور 1391 سال سوم آن کامل می‌شود، عملکرد مالی شرکت از نظر سودآوری به طور متوسط به مانند 20 سال پیش از آن بوده و اثربخشی و بهره وری آن توسط هر کارشناس مالی قابل تائید است.

این منبع آگاه اضافه کرد: کارشناسانی که PCC را در زمان واگذاری قیمت‌گذاری کردند می‌توانند دوباره آن را ارزش‌گذاری کنند تا مشخص شود در طی 3 سال گذشته از نظر سودآوری و ارزش افزوده شرکت چه تغییراتی داشته است، چنانکه امروز بازرگانی بالغ بر هزار میلیارد تومان به دارایی خود افزوده است.

وی گفت: علیرغم اینکه لااقل 40 درصد از کالایی که پیش از این به شرکت تحویل می‌شد به علت خصوصی سازی بعضی مجتمع‌های پتروشیمی و قطع ارتباط بعضی مجتمع‌ها با بازرگانی کاسته شده، سودآوری افزایش یافته و حقوق صاحبان سهام خصوصی و دولتی رشد چشمگیر و به تبع آن حقوق دولت و هلدینگ خلیج فارس نه تنها حفظ شده بلکه ارتقا یافته است.

این منبع آگاه افزود: PCC در قالب ورود به صنعت پتروشیمی و تملک سهام مجتمع‌های پتروشیمی در حال ساخت یا در حال بهره‌برداری به سرمایه خود اضافه کرده چنانکه در مجتمع‌های در حال ساخت ایلام، لردگان، تخت جمشید ماهشهر، صدف عسلویه، ممسنی، دهدشت،‌بروجن، کازرون و گچساران و مجتمع‌های در حال بهره‌برداری پردیس، کرمانشاه، شیراز، کارون و کارون سرمایه‌گذاری کرده است.

وی تاکید کرد: بازرگانی پتروشیمی از سود سرمایه‌گذاری در واحدهای در حال بهره‌برداری برای تسریع در ایجاد طرح‌های در دست احداث بهره می‌برد و عملا سودی که از پتروشیمی برده است را دوباره در خود این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند، چنانکه بازرگانی از یک کارگزار صرف تبدیل به به یک سرمایه گذار و معامله‌گر محصولات پتروشیمی شده است.

این منبع آگاه گفت: بازرگانی متعلق به شخص و گروه خاصی نیست بلکه یک برند ملی است و همه باید در جهت ارتقای این برند ملی در شرایط تحریم تلاش کنیم.

وی اظهار داشت:‌این در حالی است که نمایندگان قبلی هیئت مدیره همکاری کاملی با هم داشتند و اکثر تصمیمات تا پایان دوره مالی سال قبل مورد اجماع کامل همه اعضای هیئت مدیره بوده است.

وی تصریح کرد: شنیده‌ام که مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس روز اول گفته است سهام ما به دلیل اینکه دولتی است سهام ممتازه است و ما حق تصمیم‌گیری در کل شئونات شرکت و مدیریت اجرایی بر اساس این سهام داریم،در حالی که این مساله به هیچ عنوان درست نیست، هیچ جا از این سهام به سهام ممتازه تعبیر نشده است و این تقاضاها کاملا خلاف قانون تجارت بوده است.

این منبع آگاه اضافه کرد: سپس وی گفته است ما باید مدیرعامل شرکت را تعیین کنیم آن هم در حالی که بیشتر سهام و اعضای هیئت مدیره در اختیار بخش خصوصی است و چنین خواسته‌ای به هیچ عنوان منطقی نیست.

وی افزود: مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس بعد از آن در خواست کرده است بر خلاف رویه تصمیم‌گیری در هیئت مدیره همه شرکت‌ها، تصمیمات نه بر اساس رای‌گیری که بر اساس اجماع گرفته شود و پس از آن گفته است مدیران میانی شرکت را باید وی عزل و نصب کند که همه این موارد غیر منطقی و بی‌معنا است.

این منبع آگاه در ادامه گفت: با وجود پرداخت پول سهام خریداری شده توسط بخش خصوصی با اعمال نفوذ جلوی این انتقال سهام را گرفته‌اند و از طریق بانک مرکزی کاری کرده‌اند که بانک‌ها به بازرگانی پتروشیمی وام ندهند.

وی تصریح کرد: عملا فعالیت رو به توسعه شرکت با مسدود کردن سهام و عدم انتقال سهام و اعمال بوروکراسی طولانی،‌ اخذ مجوز بانک‌ها از سازمان خصوصی‌سازی و کسب مجوز سازمان خصوصی سازی از سهامدار اقلیت با چالش مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا پیش از ورود هلدینگ با نمایندگان دولت در هیئت مدیره هیچ مشکلی وجود نداشته است، اضافه کرد: تحلیل ما آن است که اگر خصوصی‌سازی واقعی در هلدینگ و بازرگانی محقق شود مشکل حل خواهد شد، اما اگر واگذاری صورت شبه‌دولتی داشته یا به نحوی در دست دولت باقی بماند باز هم مشکلات وجود خواهند داشت.

این منبع آگاه با طرح این پرسش که آیا سودآوری شرکت کم شده است، گفت: ظاهرا بازرگانی با هر دستوری که داده شده همراهی کرده است اما اخیرا خواسته‌هایی خارج از حد سهام مانند تعیین مدیرعامل و ممتازه بودن سهام را مطرح کرده‌اند.

وی با اشاره به انتقال این مشکلات به مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی برای چاره‌اندیشی گفت: در زمان خصوصی‌سازی قرارداد 10 ساله تضمین تحویل کالا بسته شده است و بخش خصوصی یک شرکت بازرگانی را با ظرفیت‌های آن خریده است نه ساختمان یک شرکت تحریم شده را.

وی به امکان نقش‌آفرینی شرکت ملی پتروشیمی در این باره اشاره کرد و گفت: مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی رئیس هیئت مدیره هلدینگ خلیج‌فارس است و از این طریق امکان تاثیرگذاری بر رفتار هلدینگ برای شرکت ملی پتروشیمی وجود دارد.

این منبع آگاه با بیان اینکه حاکمیت و دولت به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم قبلی دولتی جواب نمی‌دهد و به همین دلیل خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اگر خصوصی سازی مطلوب است و اگر میدانیم تمرکز صادرات محصولات پتروشیمی به نفع تولیدکنندگان است، همه طرف‌ها کمک کنند که PCC با قدرت به کار خود ادامه دهد و بتواند همچون گذشته در خدمت دولت و کشور باشد.

وی گفت: PCC در حال اجرای پروژه پتروشیمی ایلام است که در حال از بین رفتن بود و در عین حال پتروشیمی گچساران و دیگر پروژه‌ها را در صنعت پتروشیمی اجرا می‌کند که پیش از این توسط چنین شرکتی انجام نمی‌شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های فعال در این صنعت و تجارت سود خود را از صنعت خارج و آن را تقسیم کرده‌اند اما بازرگانی پتروشیمی با وجود سهامداری سهامداران خصوصی سود شرکت را در خود صنعت سرمایه‌گذاری کرده که چنین کاری در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

این منبع آگاه تاکید کرد: عملکرد بازرگانی پتروشیمی گواه اهمیت آن است،چنانکه در شرایطی که نام شرکت به دلیل سهام دولت در آن در لیست تحریم‌ها وارد شده و به شدت مورد سختگیری قرار گرفته است تا کنون نه یک ریال پول صادرات در دست مشتریان خارجی باقی مانده و نه یک تن کالای روی زمین مانده دارد.

وی افزود: علیرغم اینکه از بدو خرید و چند ماه پس از واگذاری شرکت به بخش خصوصی بازرگانی پتروشیمی و همه شرکت‌ها اقماری آن در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند اما این شرکت تا کنون بدون هیچ مشکلی صادرات کرده و اجازه ایجاد خللی در صادرات محصولاتی که تجارت آن را بر عهده داشته را نداده است.

۳۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۸۹۹