تداوم رشد حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته با 6.5 درصد رشد روبه‌رو شد و به بالاترین رقم از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون افزایش یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، کاهش نسبی قیمت پلیمرها در بازار آزاد موجب شد تا این بازار از التهاب پیشین اندکی فاصله بگیرد ولی هنوز هم برخی از فعالان این بازار از قیمت‌های معاملاتی رضایت چندانی ندارند. رشد حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و همچنین کاهش قیمت دلار از دلایل این افت نرخ بود ولی هنوز هم فاصله قیمتی بین بورس و بازار جدی است.
حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته با 6.5 درصد رشد روبه‌رو شد و به بالاترین رقم از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون افزایش یافت. همین داده موجب شد تا حجم تقاضا نیز33 درصد کاهش یابد که نشان‌دهنده کاهش جذابیت واسطه‌گری و سفته بازی در بازار پلیمرها بود. در نهایت شاهد بودیم که حجم معامله پلیمرها با بیش از 5 درصد رشد روبه رو شد و به بیش از 73 هزار تن رسید که بیشترین رقم از هفته منتهی به 13 اردیبهشت تاکنون است.
در هفته‌های اخیر شاهد هستیم که حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در یک روند افزایشی مطلوب قرار داشته و تداوم این روند می‌تواند چهره جدیدی از بازار پلیمرها را ترسیم کند. البته در هفته گذشته 95 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که به معنی تداوم التهاب در این بازار است که البته در کنار آن نشان می‌دهد که حجم تقاضای واقعی در بازار داخلی نیز افزایش یافته است.
در هفته گذشته در بازار آزاد پلیمرها شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم که خود یک سیگنال مهم و معنی‌دار برای آینده این بازار تلقی می شود. این کاهش نرخ در شرایطی رخ داد که نزدیک به 4 هفته رشد مستمر قیمت‌ها به ثبت رسید ولی در دو هفته اخیر و دقیق‌تر در 10 روز گذشته شاهد افت نرخ در بازار آزاد این گروه کالایی هستیم. این داده را باید مهم ارزیابی کرد زیرا در کنار کاهش قیمت ارز و سکه رخ نمایی کرده و همچنین با رشد حجم معاملات و افزایش سخت‌گیری‌های دولتی در مسیر صادرات به کشورهای همسایه ایفای نقش کرده است. هنوز هم فاصله قیمتی بین بورس و بازار زیاد است و تا زمانی که این فاصله قیمتی وجود داشته باشد باز هم واسطه‌گری و سفته‌بازی توجیه داشته و بازار به آرامش نخواهد رسید.
از سوی دیگر موجودی انبارها در بازار آزاد بالاست و برخی از واسطه‌ها حتی تلاش می‌کنند تا از قیمت‌های بالای فعلی حمایت کنند. این وضعیت در شرایطی اصلاح خواهد شد که از یک سو حجم عرضه‌ها در بورس کالا بالابوده و از سوی دیگر ذهنیت فعالان بازار از رشد قیمت‌ها تغییر کند. به صورت دقیق‌تر تداوم رشد حجم معاملات در بورس کالا و یا حفظ سطوح قیمتی فعلی و همچنین احتمال کاهش قیمت دلار در کنار تداوم سخت‌گیری‌های دولتی در مسیر صادرات از بازار آزاد مواردی است که می‌تواند از آرامش در بازار داخلی پلیمرها حمایت کند. به نظر می‌رسد چیزی که بیشتر از همه بازار پلیمرها به آن نیاز داشته باشد آرامش است و البته تداوم این شرایط موجود خود به معنی تزریق آرامش بیشتر به بازار خواهد بود که خروجی آن احتمالاً تداوم افت نرخ است. این در حالی است که در هفته گذشته برخی از گریدها با کاهش حجم معاملات روبه‌رو شدند که همین داده پتانسیلی برای جرقه‌های رشد نرخ احتمالی در بازار آزاد است.
۲۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۳
نیپنا |
تعداد بازدید : ۶۱۴