عرضه جهانی نفت کاهش می یابد

احتمال به حداقل رسیدن عرضه جهانی نفت، برآورد بانک آمریکایی از افزایش قیمت نفت، افول 12 درصدی اقتصاد ونزوئلا و پیش بینی افزایش تولید نفت جمهوری آذربایجان، مهمترین عناوین خبری جهان انرژی در 24 ساعت گذشته است.
به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ، رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی گزارش داد: به دلیل وقفه‌های طولانی مدت در عرضه جهانی نفت، افزایش قیمت‌ این محصول و پیش بینی رشد تقاضا، عرضه جهانی نفت خام به شدت کاهش خواهد یافت.
انتظارها درباره کاهش عرضه نفت خام ایران در پی تحریم‌های جدید آمریکا، در کنار افت تولید ونزوئلا و وقفه‌های تولید در لیبی، کانادا و پروژه‌های برداشت نفت در دریای شمال، قیمت‌ نفت خام را در هفته های اخیر، به بالاترین سطح از سال 2014 رسانده است.
براساس تازه ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، گرچه تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک مانند نفت شیل به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد، اما این شرایط برای از بین بردن نگرانی‌ها کافی نیست.
بر اساس اعلام این نهاد، این مسائل، قیمت‌ جهانی نفت خام را افزایش داده است و به نظر می‌رسد این روند تداوم داشته باشد و نشانه‌ای از افزایش بیشتر تولید نفت خام در مناطق دیگر که بتواند سبب کاهش نگرانی‌ها از شرایط محدودیت عرضه شود، وجود ندارد.

**افزایش برآورد بانک آمریکایی از قیمت نفت
به گزارش رویترز، بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان آمریکا، برآورد خود را از قیمت نفت افزاش داد اما با استناد به وجود ابهام‌ها درباره تجارت بین‌الملل، پیش‌بینی خود درباره رشد تقاضای نفت جهان در سال جاری میلادی را کاهش داد.
بر اساس پیش بینی این بانک، میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال‌های 2018 و 2019 میلادی، 70 دلار خواهد بود که از برآورد پیشین این بانک بیشتر است، قیمت شاخص نفت خام برنت نیز پایان هفته گذشته، حدود 74 دلار بود.
این بانک گزارش داد: ابهام درباره افزایش واقعی تولید نفت اوپک، محدودیت‌های بودجه‌ای کنونی و پیامدهای تحریم، به معنای این است که قیمت نفت در کوتاه مدت، بالا خواهد ماند.
این بانک برآورد رشد تقاضای روزانه نفت در سال جاری میلادی را از یک میلیون و 400 هزار بشکه، به یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش و برآورد رشد تقاضای روزانه نفت در سال 2019 میلادی را از یک میلیون بشکه به یک میلیون و 100 هزار بشکه افزایش داد.
بانک جی پی مورگان پیش‌بینی کرد؛ عرضه نفت در جهان با وجود برخی اختلال‌های کوتاه مدت، همچنان پر رونق باشد و میانگین عرضه روزانه نفت اوپک در سال 2018 میلادی به 32 میلیون و 900 هزار بشکه در روز برسد.

**افول 12 درصدی اقتصاد ونزوئلا در پی افت تولید نفت
به گزارش رویترز، اقتصاد ونزوئلا در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش داشت؛ به گفته کارشناسان دلیل این کاهش، سقوط شدید تولید نفت این کشور و رسیدن آن به کمترین میزان از 30 سال گذشته در پی کاهش سرمایه گذاری ها است.

**پیش بینی افزایش تولید نفت جمهوری آذربایجان
به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، این سازمان در گزارش ماهانه خود با بهبود آمار تولید نفت جمهوری آذربایجان پیش بینی کرد که میانگین تولید این کشور در سال جاری میلادی با روزانه 10 هزار بشکه کاهش به 790 هزار بشکه در روز برسد.
این در حالیست که اوپک در گزارش ماه پیش خود (ژوئن) این رقم را 780 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود.
به گفته این سازمان، تولید نفت جمهوری آذربایجان در سال 2019 میلادی با 20 هزار بشکه در روز کاهش به رقم 770 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
۲۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۰
ایرنا |
تعداد بازدید : ۵۹۷