400 میلیارد دلار سرمایه گذاری ،هزینه جایگزین کردن اتم به جای نفت

400 میلیارد دلار سرمایه گذاری ،هزینه جایگزین کردن اتم به جای نفت
هفته نامه انگلیسی زبان " میس" نوشته است که به جز ایران ، چهار کشور دیگر در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا ( منا) بدنبال برنامه های هسته ای کردن نیروگاههای خود هستند .
به گزارش سکو نیوز این هفته نامه نوشته است که به رغم اینکه مقامات تهران در حال حاضر به لحاظ گسترش فعالیت های هسته ای تحت فشارهای بین المللی قرار گرفته اند اما کمتر از دو هفته پیش ، ایران با تکمیل ظرفیت نیروگاه بوشهر به نخستین کشور عضو منا در آغاز طرح « تمرکز بر روی انرژی جایگزین نفت» بدل شد.
فعالیت های هسته ای ایران در این زمینه در شرایطی صورت می گیرد که کشورهای «منا» ماه گذشته طی نشست ویژه ای که برگزار کردند خواهان سرمایه گذاری بر روی بحث استفاده از منابع انرژی جایگزین شده بودند.
این هفته نامه نوشت : در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ کشورهای عضو «منا» طی نشستی توافق کردند تا هزینه ای معادل ۴۰۰ میلیارد دلار را به سرمایه گذاری برای یک چنین طرحی اختصاص دهند. هدف از توافق برای یک چنین سرمایه گذاری هنگفتی، افزایش تقاضا برای نفت و کاهش وابستگی به منابع نفتی عنوان شده بود .
در کنفرانس ماه گذشته امارات متحده، ترکیه، اردن و عربستان سعودی از جمله کشورهای مهم و تاثیر گذار در این زمینه عنوان شدند. امارات متعهد شده تا سال ۲۰۱۷ یکی از بزرگترین پروژه های خود در این راستا را آغاز کند. ترکیه و اردن هم متعهد شده اند تا سال ۲۰۱۳ راکتورهای خود در «روساتوم » و«مجدل» را راه اندازی کنند.
اما در آوریل ۲۰۱۰ عربستان سعودی اعلام کرد با موافقت ملک عبدالله تصمیم به گسترش سرمایه گذاری در زمینه استفاده از سوخت های جایگزین و کاهش وابستگی به سوخت های هیدروکربنی گرفته است. در ژوئن ۲۰۱۱ مقامات سعودی اعلام کردند که ضرف ۲۰ سال آینده ۱۶ نیروگاه هسته ای راه اندازی خواهند کرد که تا سال ۲۰۳۰ ، بیست درصد از تقاضای برق در عربستان سعودی از سوی این نیروگاه ها تامین خواهد شد.
منا به معنی خاورمیانه و شمال آفریقا ،اصطلاحی است که برای نامیدن کشورهای عمده تولیدکننده نفت که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند به کار می‌رود. حدود این منطقه از کشور مراکش در شمال غربی قاره آفریقا آغاز می‌شود و تا ایران، شرقی‌ترین کشور منطقه خاورمیانه امتداد می‌یابد. این منطقه دارای ۶۰ درصد منابع نفتی و ۴۵ درصد منابع گازی جهان است. اقتصاد این کشورها رابطه تنگاتنگی با تغییرات جهانی بهای نفت دارد. این منطقه یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های برداشت نفت در جهان محسوب می شود. از اینرو ذخایر نفت کشورهای این منطقه بیشتر از سایر مناطق کره زمین کاهش یافته و فرسودگی ادوات حفاری و استخراج نفت نیز مشهودتر است.
۳۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۹۸۹