حمایت وزارت نفت از روند توسعه صنعت پتروشیمی

حمایت وزارت نفت از روند توسعه صنعت پتروشیمی
ساخت و تکمیل طرح های پتروشیمی، تامین مالی و همچنین تامین خوراک پایدار مجتمع های تولیدی مورد حمایت وزارت نفت است.
مرضیه شاهدایی قائم مقام وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد اقدام های صورت گرفته در وزارت نفت برای تسهیل فعالیت صنعت پتروشیمی اظهار کرد: چالش‌های صنعت پتروشیمی که به وزارت نفت مربوط می شود را پیگیر هستیم یکی از این موارد بحث خوراک صنعت است که شامل مجوز خوراک، تامین خوراک یا انتقال خوراک است و وزارتخانه تمام تلاش خود را برای به سرانجام رسیدن طرح های پتروشیمی خواهد کرد تا از خوراک موجود استفاده شده و منجر به ارزش افزوده بیشتر شود.
وی افزود: مورد دیگر بحث مالی و فاینانس است که در شرایط موجود چالشی برای برخی پتروشیمی ها است و جلسه های بسیاری برای پیگیری این موضوع از طریق بورس کالا، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی انجام شده است تا به هر ترتیبی که امکان دارد از خطوط اعتباری ایجاد شده در طرح های پتروشیمی استفاده شود به همین منظور اگر طرحی پیشرفت داشته و واقعا فعال باشد در اولویت استفاده از خطوط اعتباری قرار گرفته است اما طرح هایی که فقط مجوز گرفته اند و هنوز به مراحل جدی نرسیده اند در اولویت قرار ندارند.
شاهدایی ادامه داد: استراتژی وزارت نفت پیگیری به ثمر رسیدن طرح‌های پتروشیمی یا تعریف طرح‌های جدید برای استفاده از خوراک های موجود است. من هم پیگیر طرح‌های پتروشیمی هستم و در مدتی که آنجا بودم بسیاری از مشکلات و چالش های صنعت پتروشیمی را مانند پروژه‌های دیگر نفتی پیگیر بودم مانند خط لوله اتان که از پارس دوم به پارس یک باید کشیده می شد را به صورت روزمره از شرکت گاز پیگیر هستیم و جلسات مداومی برگزار شده تا خوراک پتروشیمی ها تامین شود همچنین مجوز پتروشیمی کیان که از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت نفت منتقل شده را پیگیر هستیم.
قائم مقام وزیر نفت در مورد آینده صنعت پتروشیمی با توجه به شرایط موجود گفت: شرایط تهدید و تحریم برای همه صنایع وجود دارد. پتروشیمی زمانی می تواند رونق پیدا کند و رو به رشد و توسعه باشد که شرایط بین المللی مساعد باشد و فروش محصولات، فاینانس ، خرید تجهیزات و لوازم بسیار وابسته به شرایط بین المللی است اما با تکیه برتوان داخل با تلاش تمامی همکاران فعالیت های خود را در مسیر توسعه ادامه می دهیم.
شاهدایی در مورد اقدام های وزارت نفت برای تامین خوراک صنایع پایین دست پتروشیمی نیز گفت: برخی قوانین کلی وجود دارد که وزارت نفت نمی‌تواند آنرا تغییر دهد اما در مواردی مانند نوسان و وضعیت بازار برای عرضه محصولات پتروشیمی با ارز آزاد منجر به اختلالات زیادی در صنایع پایین دست پتروشیمی شد که با تمهیدات صورت گرفته و مطرح شدن این موضوع در دولت قوانین اصلاح شد ه است و بازار از حالت تلاطم خارج شد .
۲۵ تیر ۱۳۹۷ ۱۳:۱۰
تعداد بازدید : ۳۶۶