بومی‎سازی دستگاهی زیست‎محیطی در شرکت ملی حفاری ایران

مدیر خدمات فنی حفاری شرکت ملی حفاری ایران از طراحی و ساخت دستگاه Land Burner از سوی واحد حفاری با هوای این مدیریت، همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست در مناطق عملیاتی خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت ملی نفت ایران، جهانگیر شجاعی گفت: این تجهیز تا پیش از این از خارج کشور تامین می‌شد که به همت و پشتکار متخصصان شرکت ملی حفاری ایران، طراحی و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که با کاربست این تجهیز از انتقال نفت هنگام آزمایش چاه‌ها به گودال سوخت جلوگیری می‌شود، افزود: این دستگاه با استفاده از هوای فشرده، نفت خام را به ذرات بسیار ریز (ATOMIZED) تبدیل می‌کند و با کمک سیستم احتراق اولیه، امکان سوزاندن کامل و بدون دود این ماده را فراهم می‌آورد.

شجاعی اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان اداره حفاری با هوا تاکنون سه مجموعه کامل Land Burner ساخته شده است که با استفاده از آنها، افزون بر جلوگیری از خروج ارز، ۶ عملیات موفق در موقعیت میدان نفتی آزادگان جنوبی و سروستان انجام و در عمل اثبات شد که این تجهیز قابلیت رقابت با تولیدات شرکت‌های خارجی در زمینه بهسوزی نفت خام را دارد.

مدیر خدمات فنی حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: این دستگاه در ۲ مدل طراحی و ساخته شده و کیفیت کار آن در میدان نفتی آزادگان به تایید شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و در سروستان به تایید شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان کارفرما رسیده است.

وی افزود: طرز کار این تجهیز به این صورت است که نفت حاصل از عملیات آزمایش چاه پس از عبور از تفکیک‌کننده‌ها (SEPARATOR) به برنر منتقل و هوای تولیدی به‌وسیله کمپرسور با دبی مناسب برای ترکیب با نفت در BURNER مخلوط و به‌وسیله تعدادی ATOMIZER، به ذرات بسیار ریز تبدیل می‌شود؛ در ادامه سیستم جرقه‌زن با ایجاد شعله، زمینه گرم شدن قطرات ریز نفت را فراهم می‌آورد و این قطرات به صورت بخار با احتراق کامل و بدون دود از سیستم خارج می‌شود.

شجاعی درباره مزایای این مجموعه نسبت به انواع مشابه اظهار کرد: بهسوزی نفت خام، قابل اطمینان بودن بسیار بالای سیستم جرقه و احتراق اولیه، عدم نیاز به استفاده از آب به عنوان سیال خنک‌کننده و کار با فشار پایین به صورت بهینه و امکان عبور ذرات جامد تا قطر نیم اینچ از مزیت‌های استفاده از این تجهیز است.

مدیر خدمات فنی حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: از دیگر ویژگی‌های این دستگاه با توجه به بومی‌سازی کامل، تامین اقلام و لوازم آن از بازار داخلی، سهولت کاربرد، سرویس و نگهداری بسیار ساده و ایجاد جریان بهینه سیال در تمامی مسیرها است.

وی یادآور شد: این تجهیز با به‌کارگیری همه استانداردها طراحی و ساخته شده است.
۳۱ تیر ۱۳۹۷ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۳۲۱