ملی شدن صنعت نفت از نتایج دوران مشروطیت است

ملی شدن صنعت نفت از نتایج دوران مشروطیت است
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری سالروز فرمان مشروطیت و بیان این‌که این فرمان نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است، گفت: ملی شدن صنعت نفت نتیجه دوران مشروطیت است.
به گزارش پایگاه اطلاع اطلاع رسانی اوپکس، علی لاریجانی، در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۴ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سالروز فرمان مشروطیت در این روز گفت: این فرمان نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است؛ در زمان دیکتاتوری قاجار کشور بدون مرکزیت قانون‌گذاری بود، اما با این فرمان مجبور شدند با دخالت‌های مراجع نجف و تهران موضوع تشکیل عدالتخانه را که بعدها به پارلمان و مجلس ملی تغییر نام داد دنبال کنند.

وی تصریح کرد: در پنج دوره نخست، مجلس پرتوان با نیروهای ملی و اسلامی تشکیل شد که کارهای مهمی را پیگیری کردند، اما بعد رضاشاه، دیکتاتوری به وجود آورد و مجلسی کاملا دولتی و دست‌نشانده ایجاد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که در جنگ دوم جهانی رضاشاه ازسوی انگلیسی‌ها و برخی دیگر کشورها کنار گذاشته شد فضای باز ایجاد و مجلس دوباره نفس تازه‌ای پیدا کرد و نمایندگانی چون آیت‌الله کاشانی و مصدق در مجلس حضور پیدا کردند و ملی شدن صنعت نفت نیز در همین دوره رقم خورد.

لاریجانی عنوان کرد: در این دوره نیز مجلس گرفتار دیکتاتوری صغیر شد و تا انقلاب اسلامی مجلس دست‌نشانده ادامه یافت، از این رو در این دوران مجلس متفاوتی را شاهد بودیم و پس از انقلاب با حضور مردم، نمایندگان واقعی مردم در پارلمان حضور یافتند و در این ۱۰ دوره منشا خدمات بودند. این روز را گرامی و در تاریخ ایران مهم می‌دانیم.
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۵۰
شانا |
تعداد بازدید : ۶۲۳