عربستان نفت خام مورد نیاز بازار را عرضه نکرد

کمبود نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌ها، حتی با اقدام به افزایش تولید اوپک و کشورهای داوطلب غیر اوپک همچنان پابرجاست و معامله‌گران بر این عقیده‌اند که شرکت سعودی آرامکو، نفت خام مورد نیاز بازار را عرضه نکرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، پالایشگران آسیایی در تلاش برای دستیابی به نفت خام مورد نیاز خود هستند. با توجه به افزایش تولید نفت خام از سوی عربستان، آمریکا و روسیه، بازار دریای شمال کنتانگو (قیمت نفت خام در بازار تک‌محموله پایین‌تر از آتی) شده است.

پالایشگاه‌های فعال در آسیا، عمدتا از نوع پیچیده هستند و به طور فزاینده‌ای از نفت خام‌ ترش سنگین برای خوراک استفاده می‌کنند. تقاضا برای نفت خام‌ ترش سنگین خاورمیانه به دلیل استفاده نفت کوره در نیروگاه‌ها رو به افزایش است.

سودهای پالایشی این فرآورده سنگین پالایشگاهی به بالاترین سطح در سال جاری رسیده و این امر سبب تقویت قیمت نفت خام دوبی در بازار سنگاپور در برابر نفت خام برنت در بورس لندن شده است.

عرضه انواع نفت خام‌ ترش سنگین رو به کاهش است. واردات نفت خام از ونزوئلا به علت مشکلات اقتصادی رو به کاهش گذاشته و مکزیک به علت افزایش مصرف داخلی، با محدودیت صادرات نفت خام سنگین مواجه شده است. از طرف دیگر، بالا گرفتن تنش تجاری بین آمریکا و چین، سبب توقف انتقال نفت خام، به ویژه ۱۳۰ هزار بشکه در روز نفت خام ترش متوسط «مارس» از آمریکا به چین خواهد شد.

فشار بر بازار نفت خام ترش سنگین، با ایجاد محدودیت برای فروش نفت خام ایران تشدید خواهد شد. ایران، در چند سال اخیر، عرضه چند نوع نفت خام سنگین را در بازارهای آسیا پاسفیک توسعه داده است که بیش از ۶۰ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تولید نفت خام ایران، در صورت بروز محدودیت از سوی آمریکا، احتمالا با کاهش مواجه خواهد شد.

کمبود نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌ها، حتی با اقدام به افزایش تولید اوپک و کشورهای داوطلب غیر اوپک همچنان پابرجا بوده و پیش‌بینی شده بود که عربستان سعودی تولید نفت خام خود را در ماه ژوئیه به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند، اما تولید نفت خام این کشور مطابق گزارش آرگوس به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن کاهش تقاضا برای نفت خام سبک در بازار بود.

معامله‌گران بر این عقیده‌اند که آرامکوی عربستان، نفت خام مورد نیاز بازار را عرضه نکرده است، زیرا این شرکت نفتی اقدام به عرضه نفت بسیار سبک عربستان برای تحویل در ماه آگوست کرده است. نفت خام سنگین عربستان که مناسب برای جایگزینی با سایر نفت خام‌های سنگین مانند ونزوئلا است و با قیمتی ارزان‌تر از نفت خام سبک به بازار عرضه می‌شود، به عنوان خوراک پالایشگاه‌های پیچیده آن کشور و سرمایه‌گذاران مشترک با آرامکو، مورد استفاده قرار می گیرد. لذا حجم کافی نفت خام سنگین برای صادرات از سوی عربستان وجود ندارد.

بازار به دنبال عرضه بیشتر نفت خام‌ مورد نیاز پالایشگاه‎ها است. کم شدن اختلاف قیمت نفت خام‌ دوبی و برنت سبب شد تا واردات نفت خام‌ ترش سنگین و متوسط از کشورهای تولید‌کننده حوزه آتلانتیک افزایش یابد. افزون بر این ممکن است مقداری نفت خام ترش سنگین و متوسط نیز از سمت عراق وارد باز شود، اما پالایشگاه‌های پیچیده ممکن است مجبور به کاهش سهم نفت خام سنگین به دلیل افت احتمالی عرضه آن از سوی برخی کشورهای عضو اوپک شوند.
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۵۷
شانا |
تعداد بازدید : ۲۳۰