کشورهای حاشیه خزر هیدراتهای گازی را می برند ما گلوله های نفتی

کشورهای حاشیه خزر هیدراتهای گازی را می برند ما گلوله های نفتی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سود بهره برداری از هیدراتهای گازی دردریای خزر را کشورهای حاشیه دریا می برند و گلوله های نفتی آلوده دریا نصیب کشور ما می شود که جا دارد مسئولان کشور نسبت به بهره برداری از این هیدراتهای گازی اقدام کنند.
کمال الدین پیرموذن درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مرکز پژوهشهای کاربردی علوم زمینی وسازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اظهار داشت: متاسفانه ۱۲ هزار سال است که دریاچه ارومیه با شرایط جوی یکسان دراین سالها روی خشکی به خود ندیده بود اما طی چند سال اخیر عامل انسانی سبب خشکی دریاچه ارومیه شد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیرو سرعین درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ازبین ۴۱ مخاطره طبیعی در جهان، ۳۲ مخاطره در ایران شناسایی شده است افزود: درکشورهای پیشرفته مطالعات هیدرولوژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این روبه نظر می‌رسد درشرایط بحرانی منابع آب درکشور لازم است مطالعات هیدرولوژی برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه از۷۰ درصد آبهای زمینی که ۶۰ درصدآن به صورت مشاع است وهمه کشورهای جهان می توانند ازآن استفاده کنند گفت: کارشناسان سازمان زمین شناسی از این که سهمی از آبهای زمینی برای کشورمان درخواست و ملحوظ نشده است سخت گله مند هستند.

پیرموذن همچنین با اشاره به ساخت جزایر مصنوعی درخلیج فارس اظهارداشت: ایران درخلیج فارس مرزهای آبی مشخصی دارد وساخت جزایرمصنوعی از سوی کشورامارات خلاف قوانین حاکم بر حقوق بین الملل است و مخاطرات جدی رابه دلیل استفاده مسکونی ازجزایر، پیش روی شهر دبی قرار میدهد و کاهش سهم ایران از خلیج فارس را دربرخواهد داشت.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درادامه همچنین درباره سهم کشورهای حاشیه خزر از بستر و زیر بستر دریا افزود: با استناد به این که سهم ایران درتولید رسوب بستر دریای خزر از رشته کوه البرز بیشتر از سایر کشورهاست از این رو لازم است این سند را درتعیین رژیم حقوقی دریای خزر لحاظ کنند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیرو سرعین درمجلس با بیان اینکه ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا از نظر متالوژی است و بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی درکشور شناسایی شده است گفت: کشورترکیه ازکمربند قلع زایی مس پورفیری که به کمربند ارومیه –بزمان مشهور است ۳۵ تن و ایران ۳ تن طلا کشف کرده است که این عدد قابل افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه فرآوری معدنی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده نقش به سزایی درایجاد اشتغال و توسعه صنعتی دارد اظهار داشت: امروزه حتی کشورهای جهان سوم آفریقایی هم دربخش معدن خام فروشی نمی کنند و درتلاش هستند تا با استفاده از دانش فنی بیشترین ارزش افزوده را نصیب خود کنند.

پیرموذن گفت: اگر به دنبال افزایش سهم معدن از تولید ناخالص داخلی هستیم باید علاوه بر برنامه ریزی بلند مدت ، تسهیلات ویژه ای را برای به روز کردن واحدهای فراوری دراین بخش اختصاص دهیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که آذربایجان از تنوع مواد معدنی بالایی برخوردار است افزود: بزرگترین ذخایر پلییت کشور دراستان اردبیل واقع شده است که درساخت ساختمان‌های صنعتی سبک و کشاورزی مصرف بالایی دارد که باید از این ذخایر درجهت پیشرفتهای صنعتی و کشاورزی استفاده کرد./

۳ مهر ۱۳۹۱ ۲۳:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۴۰۳