رفع چالش بین تقاضا و عرضه انرژی با فناوری‌‎های نوین پربازده

مدیر انرژی شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت گفت: بهینه‎سازی انرژی نیازمند حرکت به سمت کارایی انرژی است تا با استفاده از فناوری‌‎های نو پربازده، چالش بین تقاضا و عرضه انرژی برطرف شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، احمد فضلی با اشاره به بحران مصرف انرژی در کشور و ضرورت استفاده از فناوری‎های پیشرفته پربازده اظهار کرد: اقلیم کشور ما به سمت گرم شدن پیش می‌رود و نیاز به تامین انرژی برای سرمایش هر سال افزایش می‌یابد که این نیاز را می‌توانیم با استفاده از شبکه گسترده گاز و بهره‌گیری از فناوری سرمایشی گازسوز مثل GHP تامین کنیم تا بار مصرف برق در دوره گرما کاهش یابد.

فضلی به مزیت نسبی زیست محیطی فناوری‌های نوین در استفاده از گاز برای تامین بار سرمایشی و کم کردن بار برق اشاره کرد و گفت: همیشه مصرف سوخت‌های فسیلی، آلایندگی زیست محیطی به همراه دارد، اما فناوری‌های نوین به دلیل راندمان بالایی که دارند در عمل آلودگی‌شان کمتر است.

فضلی تاکید کرد: رویکرد بسیاری از کشورها، حرکت به سمت برقی شدن تجهیزات است، اما در ایران به سبب شبکه گاز توسعه یافته‎ای که در اختیار داریم، می‌توانیم با استفاده از فناوری روزآمد (GHP) و تولید همزمان برق و حرارت (CHP) چالش بزرگ برق و گاز را در فصل‎های تابستان و زمستان حل کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به پرهزینه بودن فناوری‌های نوین در کشور، استفاده از آنها با استقبال روبه‌رو نمی‌شود که این موضوع نیازمند عزم ملی برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خدمات انرژی و مراکز دانشگاهی است تا در مسیر بومی‌سازی دانش فناوری‌های نوین قدم بردارند.

فضلی با اشاره به این که امروزه بهینه‌سازی و مدیریت انرژی یک تجارت به شمار می‌آید و بسیاری از فناوری‌ها از طریق بازپرداخت صرفه‌جویی انرژی قابل اجرا هستند، ادامه داد: طرح‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر که ازسوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در حال اجراست از جمله طرح‌هایی هستند که هزینه اجرای آنها از محل صرفه‌جویی انرژی طرح‌ها پرداخت می‌شود.
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۴۲
شانا |
تعداد بازدید : ۲۳۴