تشکیل کمیسیون بازرگانان

تشکیل کمیسیون بازرگانان

اولین جلسه کمیسیون بازرگانان اتحادیه با حضور نمایندگان 25 شرکت در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار شد و در رای گیری انجام شده توسط اعضاء سرکار خانم سعیدی از شرکت آرمیتیس پرشیا با 22 رای موافق به عنوان رئیس و آقایان زارع نژاد از شرکت بازرگانی زارع نژاد با 17 رای موافق و مدرس کمالی از شرکت دلتا فرایند با 14 رای موافق به عنوان نائب رئیس اول و دوم انتخاب شدند . صدیقه سعیدی رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه در راستای تشکیل این کمیسیون در گفت و گو  با خبرنگار دنیای انرژی گفت:  امروزه دربسیاری از کشورهای پیشرفته ، صادرات محور اصلی توسعه است و اهمیت بسیاری در رشد اقتصادی دارد.  صادرات یکی ازعواملی است که می تواند موجب استقلال کشورها گردد و بسیاری از کارشناسان تنها مسیرتوسعه اقتصادی را توسعه صادرات آنها می دانند . نباید فراموش کنیم مهمترین مسئله و آرزوی هر ایرانی دستیابی به توسعه اقتصادی و برخورداری از منافع مادی و غیرمادی آن است که این هدف با استقرار نظامی تولیدگرا و صادرات محور محقق خواهد شد .برای رسیدن به جامعهای که در آن خبری از فقر، بیکاری و عقبماندگی نباشد باید برای رشد اقتصادی آن تلاش شود . صادرات ، تولید را افزایش و بیکاری را کاهش می دهد ، برای کشور درآمد زا است ،در روابط دوستانه کشورها تاثیر گذاراست و بسیاری منافع دیگر ...

از طرفی تولید کنندگان معمولا فرصت ، تخصص و امکانات لازم برای صادرات و فروش های خارجی را ندارند به همین دلیل این کار را از طریق تجار و بازرگانان حرفه ای و بین المللی انجام می دهند ، کسانی که با توجه به شرایط زمان ، مکان و محدودیت های قانونی و غیره  نیاز بازار را تشخیص می دهند و با توجه به شناخت و تخصصی که در امور لجستیکی، امور بانکی، قوانین بین المللی، محدودیت های حاصل از تحریم ها و... دارند اقدام به صادرات کالا می کنند .

از آنجائیکه توسعه تجارت در ایران متکی به درآمدهای منابع طبیعی همچون نفت و گاز می باشد و حدودا 80  % از درآمدهای صادراتی کشور (بجز فروش مستقیم نفت و گاز ) مربوط به فرآورده هایی است که منشاء نفتی دارد . جایگاه کمیسیونی برای دور هم جمع کردن بازرگانان مرتبط با این امر بسیار اهمیت پیدا می کند. به همین دلیل هیئت مدیره اتحادیه در تاریخ 97/2/25 تشکیل کمیسیون بازرگانان را با هدف توسعه فعالیت ها و پیگیری امور تخصصی بازرگانان تصویب کرد و بدین منظوردر تاریخ 97/4/6 جلسه ای برای هم اندیشی پیرامون اهداف تشکیل کمیسیون و انتخابات هیئت رئیسه انجام شد و در خصوص اهداف و وظایف کمیسیون هم گفتگوهایی به شرح ذیل صورت گرفت :

هدف از تشکیل کمیسیون همفکری و مشارکت در تصمیم گیری های بازرگانان در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی در جهت افزایش سهم بازار اعضاء، توسعه برند آنها، بستر سازی در جهت ایجاد و معرفی بازارهای جدید و توسعه بازارهای فعلی و کمک به اصلاح زیر ساختهای موجود و ایجاد زیرساخت های جدید و اصلاح الگوی فعلی فضای کسب و کار است.

بازر

اهم وظایف و برنامه ها :

 پایش فضای کسب و کار و رصد چالشهای موجود در بخشهای مختلف نظیر گمرک ، مالیات ، بانک و..

 بررسی و پایش مصوبات مراجع مختلف داخلی و بین المللی در حوزه بازرگانی

 تولید گزارش های کارشناسی جهت ارائه به هیئت مدیره اتحادیه و ارائه مشاوره های مناسب در خصوص رفع موانع بازرگانی

 پیشنهاد و پیگیری اصلاح قوانین مربوط به حوزه بازرگانی

 برگزاری نشست های کارشناسی به جهت پیگیری مطالبات اعضاء از دولت

  مذاکره با مسئولان به جهت رفع موانع بازرگانی

 حضور در مجامع و شوراهای متناظر با کمیسیون به عنوان نماینده اتحادیه

 برگزاری جلسات منظم با دیگر کمیسیون های اتحادیه به جهت انتقال اطلاعات به دیگرفعالان اقتصادی و تولید کنندگان برای ارتقاء تولید با کیفیت و رقابت پذیر درعرصه جهانی

 ایجاد سامانه ای پویا و کارا جهت شناسایی پتانسیل ها و فرصت های تجاری

 سعیدی در پایان افزود: لازم است ازجناب آقای مهندس صرامی عضو هیات مدیره اتحادیه برای تلاش بی وقفه و چند ساله ایشان جهت تاسیس این کمیسیون و هیات مدیره محترم اتحادیه که در این زمان حساس تصمیم به راه اندازی این امرمهم نمودند قدردانی نمایم.

 بازرگانان عامل اقتدار و امنیت ملی

احمد صرامی :

 در خصوص جایگاه بازرگانان چه در اقتصاد ملی و بین المللی و چه از نظر دیدگاه مذهبی آنجا که مولی الموحدین به مالک اشتر امر به احترام و اکرام به بازرگانان دارند به کرات شنیده ایم و حتی به عنوان بخشی از بدنه پارلمان های بخش خصوصی وبا حضور در همایش ها و نمایشگاه ها و یا حتی در قالب هیات های تجاری در معیت دولتمردان برای مذاکره رو در رو با هم پایان تجاری حضور مستمر را نظاره گر بوده ایم.

آنچه در حال حاضر و با سپری شدن اقدامات جهانی در قالب معاهدات بین المللی که النهایه  سر از شورای امنیت بیرون میاورد و مقاصدی همچون ایجاد تنگنا برای اقتصاد ایران طرح ریزی می شود ؛ بیش از پیش حضور بازرگانان را در قامت سیاست گذاران علم تجارت و ترویج آنچه که در روابط خارجه از آن به دیپلماسی اقتصادی نام برده می شودآشکار می سازد.

چنانچه همکاران ما در اتاق های بازرگانی  آنجا که نقش آفرینی بازرگانان به عنوان سلسله جنبان تجارت چه از قرن ها پیش در راه ابریشم یا در عصر حاضر با استفاده از طرق جدید روش های  بازرگانی و استفاده از آخرین تکنولوژی های الکترونیکی را نادیده بگیرند جفای نابخشوده ایی را مرتکب شده اند.مقصود بنده جدا نکردن شاخ و برگ ها و تارهای له کننده بخش دولتی از پیکره بسیار شکننده و حساس بخش خصوصی است ؛ بماند که با هر حضوری در اتاق ها تمثال مبارک دستگاه های دولتی همچون سازمان های مالیاتی , بیمه و دیگردوایر دولتی  تمام قد منتظر طعمه ایی برای قربانی جدید هستند که البته عدم پرداخت هزینه های دولتی مد نظر نیست اما جای دگر قابل بررسی است.

توسعه پایدار اقتصادی تنها در گرو اقتصاد آزاد و با بهره گیری از مبانی قوانین بهبود فضای کسب و کار امکان پذیر است آنجا که اقتصاد در ارز و پول و اعتبار دستوری می شود  قطعا فساد رخنه خواهد کرد.

کارآیی شرکت ها ؛ ارزآوری و توسعه بازار و بازارسازی کالاهای ایرانی را با دستور و خطابه کاری نیست.عرضه و تقاضا نقطه استارت است و چه بسا استارت آپ ها هم در زمان رخدادهای دستوری در وضعیت رو به توسعه شگرف انگیز جهانی با روش های دولتی امکان رشد و توسعه نخواهند داشت.

اینکه تا چه زمانی دولت ها برای بازرگانان نقش دایه بودن را بازی کنند معلوم نیست اما قطعا زمان زیادی نخواهد بود و روزی شاهد تفکیک دولت ها از بازرگانان خواهیم بود.سیاست زدگی بازرگانان قطعا به فساد میانجامد و راه توسعه ایشان را به ناکجا آباد خواهد کشانید , آنجا که تجارت آلوده  پولشوئی , تروریسم اقتصادی و صدالبته فقر و فلاکت گریبان کشورهای صاحب فن و اقتصاد را خواهد گرفت.

در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت , گاز و پتروشیمی ایران جای خالی کمیسیون بازرگانان بسیار نمود داشت و اینجانب را بر آن داشت با پیشنهاد در هیات مدیره و پذیرش بزرگوارانه عالیجنابان حاضر؛ به خدمت خود درادوار مختلف  اتحادیه جامه آبرومندی را بپوشانم.ضمن تشکر از تمامی دوستان و همکاران؛  آرزوی قلبی من همکاری سازنده؛ پر رونق و بدور از هرگونه سیاستزدگی و تفکر دولتی در بین کمیسیونها برای برون رفت از فضای فعلی و ملتهب است.همکاری  صمیمانه تولید و تجارت؛ آنجا که با همفکری سرمایه گزاری مشترک , تامین سرمایه برای واحد ها , رقابت سالم همراه با بهره وری و قیمت های تمام شده محصول صادراتی که از تفکر و خرد جمعی نشات گرفته و بازار سازی می کند مد نظر می باشد. چه دل انگیز است زمانی که تجار معتبر به جای بانک ها با عقد  مشارکت مدنی تولید کننده را یاری دهد و تولید کننده منبعی موثق و حامی قابل اطمینانی برای بازرگان باشد.بانک ها هم به تخصص بانکداری خود بپردازند و این آرزوی ما ست.

همچنین در بعد امنیت ملی , اینجانب  نقش جامعه بازرگانان را بسیار پر رنگتر , قابل اعتماد و اطمینان تر در صحنه بین الملل می دانم و حتی قائلم که با هدف ارتقاء سطح روابط بین الملل , بازرگانان که لااقل در جامعه ایرانی بهای درخور توجهی عاید ایشان نشده است , می توانند تاثیر گذار در شوراهای تصمیمگیر جهانی باشند.

بازرگانان با هدف جلب رضایت مشتری و با هدف توسعه بازار ,نظر باینکه از آزادی عمل بیشتری در رفت و آمدهای بینالمللی برخور دارند می توانند سفیران صلح و تجارت و آشتی باشند.و این به مثابه امنیت مقتدرانه ملی است. و من روزی را پیش روی خود می بینم که دولتها کار خود را می کنند و بازرگانان مولد کار و تولید و تجارت  و همبستگی دهکده جهانی خواهند بود.

  

۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۹۸۱