گاز ایران کمتر از یک سال دیگر به پشت مرزهای پاکستان می رسد

گاز ایران کمتر از یک سال دیگر به پشت مرزهای پاکستان می رسد
معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اعتبار 350 میلیارد تومانی ساخت قطعه نهایی خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان گفت: گاز ایران کمتر از یک سال دیگر به نقطه صفر مرزی ایران - پاکستان می رسد.
 

مدیرعامل شرکت ملی گاز در باره روند ساخت خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان به خبرنگار شانا گفت: ساخت این خط لوله با مدیریت خوب پیمانکار با پیشرفتی قابل توجه در حال انجام است.

جواد اوجی گفت: ساخت این خط لوله به صورت همزمان از مرز پاکستان و ایرانشهر آغاز شده است و تا یک سال آینده به نقطه صفر مرزی پاکستان خواهیم رسید، همچنین پیش بینی می شود ساخت این خط لوله صادراتی زودتر از زمان اعلام شده در قرارداد به پایان برسد.

وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از مرز ایرانشهر تا مرز پاکستان 350 میلیارد تومان اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 ( مارس 2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب (سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب) گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.

بهره برداری از نخستین مخزن ذخیره سازی گاز در قم

جواد اوجی در گفت و گو با خبرنگار شانا در باره آخرین وضعیت ذخیره سازی گاز طبیعی در کشور تصریح کرد: از ابتدای تزریق گاز در مخزن سراجه قم تاکنون 400 میلیون مترمکعب گاز ذخیره شده و این مخزن هم اکنون آماده بهره برداری رسمی با حضور مسئولان ارشد کشور است.

وی با بیان این که قابلیت برداشت روزانه گاز از مخزن سراجه 9.8 میلیون متر مکعب است، افزود: سراجه قم نخستین مخزن ذخیره سازی کشور و حجم گاز قابل تزریق به این مخزن در فاز نخست، 3.5 میلیون مترمکعب در روز است.

مخزن سراجه قم در 40 کیلومتری شرق شهرستان قم قرار دارد؛ این مخزن از جمله مخازن هیدروکربوری و از قابلیت ذخیره سازی 1.5 میلیارد مترمکعب گاز در فاز اول و 3.3 میلیارد مترمکعب گاز در فاز دوم برخوردار است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به نشست مشترک مدیران ارشد صنعت نفت با اعضای کمیسیون انرژی مجلس نهم شورای اسلامی در هفته گذشته گفت: در این جلسه در باره مسائل و مشکلات گاز رسانی به ویژه در بخش روستایی، بدهی ها و بودجه شرکت گاز بحث شد.

وی تصریح کرد: با هماهنگی خوبی که میان مسئولان وزارت نفت و اعضای کمیسیون وجود دارد، قرار شد اعتبارهای خوبی برای شرکت ملی گاز در سال آینده در نظر گرفته شود.

۷ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۱۱۰