تسلط بر نفت ایران یکی از اهداف کودتای ۲۸ مرداد بود

تسلط بر نفت ایران یکی از اهداف کودتای ۲۸ مرداد بود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و انگلیس عنوان می‌کردند که کودتای ۲۸ مرداد برای جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران انجام گرفته است، حال آن‌که اسناد و مدارک و سیر تحولات نشان می‌دهد که مسئله‌ اصلی نفت بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، علی لاریجانی، امروز (یکشنبه، ۲۸ مردادماه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به کودتای آمریکایی - انگلیسی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ اشاره کرد و گفت: یکی از مظاهر مکر زمانه، واقعه دردناک کودتای ۲۸ مرداد است که آمریکا و انگلیس تدارک دیدند و با طراحی دقیق، دولت ملی مصدق را سرنگون کردند و ایران را دوباره چند دهه در سلطه دیکتاتوری وابسته به خود قرار دادند.

وی افزود: حضور نیافتن مردم در صحنه و مهم‌تر از آن به تعطیلی کشاندن مجلس توسط دوستان مصدق و انحلال آن فضا را برای کودتا و بازیگری آمریکا و انگلیس فراهم کرد و در جریان اشتباه‌هایی که از طرف دولت وقت انجام شد و اختلاف‌هایی که در آن شرایط به هیچ‌ وجه به مصلحت نبود، دخالت آمریکا و انگلیس صورت گرفت، موضوعی که بسیار پندآموز است.

لاریجانی عنوان کرد: بعد از ملی شدن صنعت نفت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۰ و بعد از آنکه انگلیس در خردادماه سال ۱۳۳۰ به دیوان لاهه شکایت کرد و توفیقی نیافت و بعد به اصطلاح میانجی‌گری ترومن و حضور مصدق در سازمان ملل در عمل نفت به کنترل ملت ایران درآمد، انگلیس که در بیشتر کشورهای نفت‌خیز سلطه پیدا کرده بود نگران بود این الگو در دیگر کشورها پیگیری شود و چپاول بین‌المللی آنان خاتمه یابد بنابراین تصمیم گرفت ماجرا را در ایران پایان دهد که به دیگر کشورها سرایت نکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس هفدهم که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۱ آغاز شد، مصدق خواستار اختیارهایی به مدت ۶ ماه شد که زمینه اداره کل کشور در دست او باشد، در خرداد ۱۳۳۱ مصدق استعفا کرد، زیرا مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد، آیت‌الله کاشانی مردم را به قیام دعوت کرد و ۳۰ تیر ۱۳۳۱ مصدق را به قدرت برگرداند، کاشانی در مرداد همان سال به ریاست مجلس انتخاب شد، نکته جالب اینجاست که آمریکایی‌هایی که ابتدا به شکل میانجی ظاهر شده بودند در خرداد ۱۳۳۲ آیزن هاور اعلام کرد تا مسئله نفت حل نشود به ایران کمک نخواهد کرد که به خوبی نشان می‌دهد هدف‌گیری آنها چه بوده است.

لاریجانی ادامه داد: این ماجرای تلخ که هزینه‌های زیادی از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر ملت ایران تحمیل کرد به دلیل زمینه‌سازی اختلاف‌های درونی و اشتباه حکومت در این زمینه بود که فرصت را برای چپاول چند دهه نفت ایران و سلطه دیکتاتوری وابسته فراهم کرد، اما ظاهر آن را به عنوان جلوگیری وابستگی ایران به شوروی بزک کردند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌ اقتصادی با وقاحت حمایت از آزادی‌های بشر، امنیت جهانی و امنیت منطقه‌ای را می‌سرایند، شما با آن کارنامه سیاه کودتای ۲۸ مرداد و ایجاد دیکتاتوری وابسته با چه رویی از آزادی ملت ایران سخن می‌گویید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هدف آنها تسلط اقتصادی است و تحریم‌ها این قصد را نشان می‌دهد. تلاش آنها برای ایران‌هراسی و تولید نگرانی در سایر کشورها برای چپاول اقتصادی آنهاست که متاسفانه به دلیل ضعف فکری و وابستگی کشورها تا حدود زیادی زمینه توفیق این چپاول را فراهم کردند و دیدید آمریکا چگونه از کشورهای منطقه اخاذی کرد.

لاریجانی با بیان این‌که ملت ایران در مقابله با این توطئه‌ها با دقت مسیر خود را ادامه می‌دهد، گفت: با وحدت و همدلی خود با ستمگران رخ به رخ خواهیم شد. این مجاهدت اصیل است که خداوند وعده پیروزی آن را داده است.
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۱۱
شانا |
تعداد بازدید : ۳۲۲