زمینه‌سازی مناسب برای افزایش دانش و مهارت جوانان مناطق نفت‎خیز

مدیر نظارت بر طرح‎های عمرانی مناطق نفت‎خیز گفت: ارائه خدمات آموزشی و مهارت آموزی دانش‌آموزان بومی در مناطق نفت‌خیز می‎تواند زمینه مناسب برای افزایش سطح دانش و مهارت دانش‎آموزان باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، عبدالحمید امامی امروز (یکشنبه، ۲۸ مردادماه) در یک نشست خبری با تاکید بر طرح تقویت بنیه علمی دانش‎آموزان مناطق پارس‎جنوبی و غرب کارون اظهار کرد: توانمندسازی نیروهای بومی به‎منظور افزایش سطح دانش و اشتغال جوانان در حوزه‎های فنی و تخصصی صنعت نفت، همواره جزو دغدغه‎های وزیر نفت بوده است. به این منظور از پارسال طبق برنامه‎ریزی‎های انجام شده با مسئولان و دستگاه‎های اجرایی، طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان در مناطق پارس‎جنوبی و غرب کارون اجرا شد.

وی افزود: با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش ۲۰۰ نفر از دانش‎آموزان منطقه غرب کارون و ۲۸۰ نفر از منطقه پارس‎جنوبی که معدل بالای ۱۵ داشتند و بیشتر از خانواده‎های کم بضاعت بودند انتخاب و به مراکز آموزشی معرفی شدند تا ضمن بهره مندی از آموزش استادان مجرب و نخبه، بتوانند مهارت‎های لازم را به دست آورند.

مدیر نظارت بر طرح‎های عمرانی مناطق نفت‎خیز در ادامه با بیان این‌که با اجرای این طرح نتایج قابل قبولی حاصل شد، اظهار کرد: از میان ۲۸۰ نفر دانش‎آموزان منطقه پارس‎جنوبی، ۳۱ نفر حائز رتبه بالای ۱۰۰۰در کنکور شدند که البته در این میان یک نفر رتبه زیر ۱۰۰ را به‌ دست آورد و بقیه دانش‎آموزان رتبه‎های بالای ۲۰ هزار را به دست آوردند.

امامی گفت: از تعداد ۲۰۰ نفر دانش‎آموزان منطقه غرب کارون، ۹۴ نفر موفق به کسب رتبه زیر ۲۰ هزار شده‎اند و بقیه دارای رتبه‎های بالای ۲۰ هزار هستند که طبق پیش‎بینی‎های انجام شده امیدواریم همه دانش آموزان بتوانند با بهره‎مندی از مشاوره‎های خبره انتخاب رشته کنند و در دانشگاه قبول شوند.

وی با اشاره به این‌که هر ساله شاهد رشد و پیشرفت قابل توجه دانش‎آموزان مناطق پارس‎جنوبی و غرب کارون هستیم گفت: در کنکور امسال از میزان متقاضیان منطقه پارس جنوبی ۵۷ درصد دختر و ۴۳ درصد پسر و در منطقه غرب کارون ۶۸ درصد دختر و ۳۲ درصد پسر حضور داشتند.

وی افزود: بی‌شک افزایش سطح سواد و فرهنگ مردمان مناطق نفت‎خیز نه تنها به توسعه و آبادانی منطقه کمک می‌کند بلکه سبب افزایش سطح توانمندی جوانان بومی و به‌کارگیری آنان در بخش‎های مختلف صنعت نفت و گاز می‌شود.

۸۱۵ پروژه فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

امامی در ادامه به پروژه‎های در حال اجرای شرکت ملی نفت ایران اشاره و اظهار کرد: طبق برنامه پنج‌ساله، ۸۱۵ پروژه در شرکت ملی نفت در حال اجراست که عمده این پروژه‎ها مربوط به توسعه و آبادانی منطقه غرب کارون است.

وی گفت: بودجه لحاظ شده دولت برای اجرای پروژه‎های برنامه‎ریزی شده ۲ هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان بوده که تاکنون هزار و ۶۳ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

مدیر نظارت بر طرح‎های عمرانی مناطق نفت‎خیز افزود: بیشتر پروژه‎ها مربوط به بخش آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان، کمیته امداد و بهزیستی است که مجوز قانونی دارد، همچنین در زمینه راه‎های روستایی، منابع طبیعی و محیط زیستی هم اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله بخش‎های جدی، موضوع راه‎هاست. این بخش به هزینه‎های زیادی نیاز دارد که بیشتر با هماهنگی و همکاری وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

امامی همچنین به موضوع مسئولیت اجتماعی و نقش تاثیرگذار آن در زندگی مردمان منطقه نفت‎خیز اشاره کرد و افزود: از جمله مهم‎ترین مسائلی است که در سال‎های اخیر در حوزه صنعت نفت مطرح بوده، موضوع مسئولیت اجتماعی است. مسئولیت اجتماعی یا همان CSR در حقیقت خدمات‌دهی به مناطق محروم در قالب طرح‎های آموزشی و خدمات اجتماعی و فرهنگی و ورزشی است.

وی گفت: به‌طور طبیعی زمانی‌ که امکانات نفتی منطقه ای را استحصال می‌کنیم باید اولویت ارائه خدمات در قالب مسئولیت اجتماعی به این مناطق اختصاص داده شود، بنابراین موضوع مسئولیت اجتماعی در مناطق نفت‎خیز پررنگ تر جلوه می‎کند.

تسهیلات ویژه برای اسکان کارکنان اقماری

در ادامه بابک دارابی، معاون مدیریت نظارت بر طرح‎های عمرانی درباره ارائه تسهیلات شرکت ملی نفت برای اسکان کارکنان اقماری گفت: اواخر پارسال طبق پیگیری‌های مستمر وزیر نفت درباره اسکان کارکنان طرح‌های اقماری در مناطق عملیاتی، تسهیلات ویژه‌‎ای در شورای اداری مصوب شد.

وی ادامه داد: با رایزنی‎‎های انجام شده با بانک مسکن، مناطق هدف که در منطقه پارس و دیگر مناطق هستند و جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر دارند تسهیلاتی در نظر گرفته شد و این تسهیلات شامل دو بخش از جمله مبلغی برای کارکنان اسکان موقت و مبلغی هم برای همکاران اسکان دائم در نظر گرفته شده است. تسهیلات به مبلغ ۵۰میلیون تومان با سود بسیار پایین است که واجدین شرایط و کارکنان اقماری شرکت نفت می‎توانند از این تسهیلات بهره‎مند شوند.

دارابی اظهار کرد: همچنین به منظور توانمندسازی و ارتقای سطح اجتماعی کارکنان و افراد بومی مناطق، پروژه‎هایی از جمله خانه‎های بهداشت، بیمارستان و مجموعه‎های ورزشی در دست اجراست که همزمان با اسکان کارکنان، این امکانات نیز در اختیار آنان قرار داده خواهد شد.

معاون مدیریت نظارت بر طرح‎های عمرانی گفت: هدف دیگر از اجرای این طرح توانمندسازی شهرهایی مانند عسلویه، جم، کنگان، سرخس، هویزه و سوسنگرد که قابلیت سکونت دارند می‎باشد البته این به معنای شهرک سازی نیست بلکه هدف، اسکان کارکنان اقماری و توانمندسازی خانواده‎های بومی است.
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۲۶
شانا |
تعداد بازدید : ۳۰۹