سوآپ نفت در صورت نیاز انجام می‌شود

سوآپ نفت در صورت نیاز انجام می‌شود
معاون وزیر نفت اظهار کرد: اگر نیاز داشته باشیم عملیات سوآپ نفت خام را انجام می‌دهیم.
محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر تولید منابع هیدروکربوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که در صورت نیاز عملیات سوآپ را انجام می‌دهیم و درغیر این صورت نیازی به آن نداریم، گفت: سوآپ نفت خام در حال انجام است و دراین زمینه مشکلی وجود ندارد.

 

وی با تاکید بر این که سوآپ نفت خام بر حسب نیاز کشور و منافع آن صورت می‌گیرد، در مورد این‌که عملیات سوآپ نفت خام مربوط به قرار‌داد‌های گذشته است که برای محکوم نشدن در دادگاه مجبور به اجرای آن شده است، نیز گفت: قرار‌داد‌ها همیشه می‌توانند مورد بازنگری قرار گیرند، الان نیز سوآپ نفت خام به شکلی در حال انجام است.

 

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر تولید در پاسخ به این سوال که نفت وارد‌شده به ایران به چه طریق مصرف می‌شود، توضیح داد: نفت خام وارد شده از طریق عملیات سوآپ به دلیل همخوانی با خوراک پالایشگاه‌های کشور به این واحدهای پالایشی تحویل داده می‌شود.

 

وی در مورد این‌که در حال حاضر هیچ کدام از پالایشگاه‌های شمالی کشور از جمله تبریز، شهید تندگویان تهران و امام خمینی شازند اراک نفت خام سوآپ شده را در سبد خوراک خود ندارند، به‌طوری که مدیر عامل پالایشگاه تبریز صراحتا اعلام کرده که از نفت سوآپ شده در این پالایشگاه استفاده نمی‌شود، گفت: شاید این نفت خام در دو پالایشگاه تهران و اراک مورد استفاده قرار گیرد.

 

خجسته‌مهر در مورد قرار‌داد‌های جدید سوآپ نیز اعلام کرد که در این زمینه باید از شرکت ملی نفت ایران بپرسید.

 

به گزارش ایسنا، معاوضه نفت خام (سوآپ) علاوه بر درآمدزایی یک موضوع استراتژیک محسوب می‌شود و با وجود این که مدیران نفتی کشور این موضوع را تایید می‌کنند، اما حدود دوسال است که عملیات سوآپ از مسیر ایران تقریبا متوقف شده است؛ چراکه متوسط عملیات روزانه سوآپ کشور طی ماه‌های گذشته به کمتر از 500 تا 1500 بشکه در روز رسید که با توجه به ظرفیت ایجاد شده 500 هزار بشکه‌ای سوآپ نفت خام در واقع تنها از کمتر از یک درصد از ظرفیت ایجاد شده استفاده می‌شود.

 

این در حالی‌است که همین مقدار عملیات سوآپ نفت خام فعلی ادامه قرار‌داد یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت نیکو ـ نماینده سابق ایران در زمینه عملیات سوآپ ـ است. شرکت سوئیسی ویتول که با شرکت ملی نفت قزاقستان قراردادی برای بازاریابی و فروش نفت‌خام قزاقستان دارد پس از توقف عملیات سوآپ توسط ایران به دادگاه بین‌المللی علیه ایران شکایت کرد، شرکت ملی نفت ایران نیز برای آن‌که در دادگاه محکوم نشود، پذیرفت که قرار داد سابق با شرکت ویتول را از سر گیرد.

 

عملیات معاوضه نفت خام از مسیر ایران در حالی متوقف شده است که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت کشور، "طرح تجارت نفت" می‌توانست نقش بسیار مهمی را در کاهش تاثیر محدودیت‌های صورت گرفته داشته باشد.

۱۵ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۱۵۰