پیشنهاد واگذاری شرکتهای دولتی ایران به چینی‌ها

پیشنهاد واگذاری شرکتهای دولتی ایران به چینی‌ها
معاون وزیر اقتصاد در دیدار معاون استاندار شهر جیلین چین از واگذاری ۱۲۵ میلیارد دلار تصدی دولتی ایران به بخش خصوصی خبر داد و گفت: شرکتهای چینی می توانند در مناقصه های خرید شرکتهای دولتی ایران شرکت کنند.
به گزارش سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران، بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با چو ویگین معاون استاندار شهر جیلین چین با اشاره به روابط فرهنگی دو کشور ایران و چین گفت: فرصتهای اقتصادی و تجاری زیادی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد و لازم است، روابط ایران و چین از نظر سنتی خارج و با توجه به این فرصتهای در حال ظهور عمل شود.
علیشیری در ادامه افزود: در سالیان گذشته اقتصاد ایران دولت محور بوده است، ولی در سالهای اخیر حدود 125 میلیارد دلار پروژه دولتی کشور به بخش غیر دولتی در مقیاسهای مختلف از شرکتهای کوچک تا بزرگ واگذار شده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از حوزه‌های فعال برای سرمایه‌گذاران چینی، حضور و شرکت در مناقصه‌های شرکتهای دولتی در حال واگذاری است.
علیشیری در ادامه با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در دو سال گذشته 125 درصد رشد داشته است، افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بورس، بورس ایران از بهتـرین بورسهای جهان به لحاظ عملکرد و گردش منابع مالی بوده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال خاطر نشان کرد :حجم تجارت غیر نفت ایران و چین رشد 10 درصدی در سال گذشته داشته و به حدود 14 میلیارد دلار رسیده است وحجم تجارت با نفت، بالای 25 میلیارد دلار می باشد.
وی با اشاره به حجم محدود فعالیتهای سرمایه‌گذاری طرفهای چینی در ایران بر ضرورت تمرکز بر سرمایه گذاری مشترک و دراز مدت فی ما بین تاکید کرد.
علیشیری در ادامه با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران طی سه سال گذشته، 154 درصد بوده است، افزود: فرصتهای سرمایه گذاری متفاوتی در حوزه‌های معدنی، صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها وجود دارد که می‌توان به سرمایه‌گذاران خارجی ارایه کرد و شرکتهای چینی هم می‌توانند از این فرصتها بهره‌برداری کنند.
وی در ادامه با اشاره به مزایای سرمایه‌های انسانی و پیشرفتهای علمی ایران، گفت: ایران در طی سالهای اخیر دستاوردهای خوبی در حوزه‌های فن‌آوریهای جدید داشته است و این حوزه می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاری مشترک قرار گیرد.
علیشیری در ادامه ضمن تاکید بر افزایش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور پیشنهاد داد، خط اعتباری مشترکی تا سقف 2 میلیارد دلار برای افزایش حجم فعالیت تجاری و خدمات فنی و مهندسی اختصاص یابد، تا به بنگاههای بخش خصوصی طرفین تعلق گیرد.
در ادامه این نشست چو ویگین معاون استاندار شهر جیلین چین گفت: ایران کشور زیبایی است و با توجه به برگزاری همایش فرصتهای اقتصادی و تجاری ایران در سال گذشته در چین، تصمیم گرفتیم به ایران بیاییم و ضمن بررسی بازار ایران در این کشور سرمایه‌گذاری نماییم.
معاون استاندار شهر جیلین چین گفت : شهر جیلین رتبه دوم را در چین از نظر توسعه اقتصادی دارد و تولیدات اصلی ما اتومبیل، نفت و گاز، ذرت و برنج و فعالیتهای دامپروری است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد:‌ شهر جیلین از نظر سرعت توسعه ای بسیار چشمگیر است و تولید ناخالص داخلی ما به بیش از 12 درصد افزایش یافته است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد، سرمایه گذاران چینی بتوانند ضمن بررسی فرصتهای سرمایه‌گذاری ایران، از فرصت به وجود آمده برای سرمایه گذری در ایران نهایت استفاده را نمایند.
هیات 25 نفر چینی متشکل از نمایندگان بخشهای خصوصی شرکتهای مختلف در حوزه های صنعت ،معدن و حمل و نقل ،صنایع الکترونیک و خدمات فنی و مهندسی در این نشست حضور داشتند.
۷ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۴۵
تعداد بازدید : ۱,۱۵۵