۶ رکن نحوه مدیریت بازیافت دی‎اکسیدکربن در صنعت نفت

کاهش انتشار کربن، سازگار شدن با پدیده تغییر اقلیم، مدیریت مباحث مالی، تدوین گزارش‎ها، انتقال فناوری و ظرفیت‎سازی و آموزش نیروی انسانی ۶ رکن نحوه مدیریت بازیافت دی‎اکسیدکربن در صنعت نفت کشور است که برای اجرای هر یک از موارد یاد شده باید زیرساخت‌های لازم را در وزارت نفت و زیرمجموعه‎های آن فراهم کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، علی‎اصغر رجبی صبح روز دوشنبه (۱۲ شهریورماه) در نشست هم‎اندیشی با عنوان «نتایج فناوری بازیافت دی‎اکسید‎کربن (CDR) در صنعت»، گفت: حوزه انرژی، تغییر اقلیم و معادل کربنی که در صنعت نفت کشور به هدر می‌رود از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود و سرانجام باید دید که چه برنامه‎ها و راهکارهایی به‎منظور جلوگیری از میزان تلف شدن کربن موجود در صنعت نفت کشور باید ارائه کرد.

وی افزود: براساس پیش‎بینی آژانس بین‎المللی انرژی، انرژی‎های فسیلی بزرگ‎ترین سهم انرژی‎های مصرفی تا سال ۲۰۴۰ را دارند که در این میان سهم انتشار گازهای گلخانه‎ای مرتبط با ذغال سنگ بین سال‎های ۲۰۱۵ تا ۲۰۴۰ به‌طور میانگین ۰,۱ درصد، انتشار مرتبط با نفت ۰.۷ درصد و انتشار حاصل از گاز طبیعی به میزان ۱.۴ درصد در سال افزایش می‎یابد.

معاون آموزش موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی در ادامه به وضع انتشار گازهای گلخانه‎ای در ایران اشاره و اظهار کرد: با توجه به آمارهای موجود، روند انتشار گازهای گلخانه‎ای و انتشار کربن در صنعت نفت رو به افزایش است و باید راهکارهای لازم برای جلوگیری از این افزایش ارائه شود.

رجبی، نحوه مدیریت کربن در کشور را جزو برنامه‎های اساسی برای برون‎رفت از مشکل پیش‎آمده دانست و به ارکان مدیریت کربن اشاره کرد و افزود: راهبرد و ظرفیت‎های اجرایی کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای، سازگاری صنعت نفت با پدیده تغییر اقلیم و بررسی آسیب‎های اقتصادی ناشی از آن، نحوه بهره‎مندی از سازوکارهای مبتنی بر بازار و غیر بازار، نحوه اندازه‎گیری، گزارش‎دهی و راستی‎آزمایی داخلی انتشار گازهای گلخانه‎ای، بهره‎مندی صنعت نفت از بهترین فناوری‎های قابل دسترس و ظرفیت‎سازی و آموزش منابع انسانی مبتنی بر شرایط اقلیمی در صنعت نفت از جمله اقدام‎هایی است که در آینده برای اجرای فرآیند به‌کارگیری دی‎اکسید‎کربن در صنعت صورت می‌پذیرد.

فرآیند به‌کارگیری CDR در شرکت پتروشیمی کرمانشاه

سید بهزاد هاشمی، رئیس واحد مهندسی فرآیند و کنترل تولید شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به نتایج حاصل از فرآیند به‌کارگیری دی اکسید کربن (CDR) در شرکت پتروشیمی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: افزایش تولید محصولات پتروشیمی، تولید متانول، تزریق گاز کربنیک به چاه‎های نفت برای افزایش فشار آنها، اصلاح PH پساب‎های صنعتی و شهری و ... از جمله مصارف گاز کربنیک در صنعت است.

وی افزود: ایران در بین کشورهای تولیدکننده گاز کربنیک مانند چین و آمریکا و کشورهای اروپا مقام دهم را دارد و باید برای کاهش این میزان تولید اقدام‎های اساسی انجام دهد.

هاشمی اظهار کرد: مطالعات اولیه پروژه بازیافت گاز کربنیک در شرکت پتروشیمی کرمانشاه در سال ۹۰ آغاز و قرارداد این پروژه در بهمن ماه سال ۹۱ به صورت EPC با شرکت ماشین‌سازی گازکربنیک شهرکرد امضا شد و سرانجام خردادماه سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید.

رئیس واحد مهندسی فرآیند و کنترل تولید شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مزایای اجرای طرح بازیافت گاز کربنیک در شرکت پتروشیمی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در گذشته پیش‎بینی می‎شد تولید اوره بدون افزایش سوخت اضافی ۰,۵ افزایش یابد که خوشبختانه با راه‌اندازی واحد CDR این مقدار به ۱۰ درصد رسید.

وی ادامه داد: همچنین پیش‎بینی‎ها از کاهش ۲۵ درصدی انتشار گاز کربنیک به اتمسفر حکایت داشت که با اجرای این واحد سالانه ۴۸۰۰۰ تن گاز کربنیک کاهش خواهد یافت.

هاشمی کاهش مصرف گاز ورودی به واحد آمونیاک و همچنین برطرف کردن مازاد آمونیاک و مشکلات و خطرات ناشی از ذخیره‌سازی، بارگیری و انتقال آن را از دیگر مزایای اجرای طرح بازیافت گاز کربنیک در شرکت پتروشیمی کرمانشاه برشمرد.

هاشمی اظهار کرد: این پروژه نخستین پروژه بازیافت گاز کربنیک در صنعت پتروشیمی است که با بهره‎مندی از دانش فنی داخلی (شرکت گاز کربنیک شهرکرد) و همچنین تامین‎کنندگان داخلی به بهره‎برداری رسیده است.

در ادامه بهزاد ترابی، ناظر امور شیمی شرکت صنایع مدیریت تولید برق نیروگاه بعثت به نتایج حاصل از فرآیند به‌کارگیری دی‎اکسیدکربن (CDR) در نیروگاه برق بعثت اشاره کرد و گفت: نیروگاه برق بعثت واقع در جنوب شرق تهران، بزرگ‎ترین نیروگاه خاورمیانه در زمان افتتاح بوده و محل نصب و تست بسیاری از فناوری‎های نوین در سطح وزارت نیرو است.

وی افزود: سامانه استحصال گاز کربنیک نیروگاه بعثت به منظور کاهش انتشار CO۲ و تست کارایی فناوری استحصال در سال ۸۹ راه‌اندازی شد.

ترابی اظهار کرد: دریافت و شست‌و‌شوی دود، جداسازی گازهای اسیدی از دود، جذب CO۲ از دود با تشکیل منواتانول آمین سنگین، کنترل کیفیت و ذخیره‌سازی CO۲ و ... از جمله ساختار اصلی سامانه استحصال CO۲ نیروگاه برق بعثت است.

ناظر امور شیمی شرکت صنایع مدیریت تولید برق نیروگاه بعثت، کنترل مصرف انرژی، کاهش مصرف آب و مصرف مواد شیمیایی، بهبود کیفیت محصول و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از جمله رویکردهای مهم در بهینه‎سازی واحد استحصالCO۲ نیروگاه برق بعثت است.
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۰
شانا |
تعداد بازدید : ۳۶۵