۱۰ گروه کالاهای کاربردی صنعت نفت دارای استاندارد ملی شدند

۱۹ استاندارد ملی برای ۱۰ گروه کالاهای اساسی صنعت نفت تدوین شده است که از این میان، ۶ استاندارد شماره ملی دریافت کرده‎اند و ۱۳ استاندارد نیز پس از ویراستاری نهایی دارای شماره ملی می‎شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، حمیدرضا نصرت‎پوریان، معاون استانداردهای طرح‎ها و پروژه‎های وزارت نفت در این باره گفت: بر اساس بند الف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که تمامی شرکت‌های تابعه وزارت نفت را مکلف به تعیین، بازنگری و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای صنعت نفت کرده است، تفاهمنامه‌ای با سازمان ملی استاندارد در اردیبهشت ماه سال ۹۴ منعقد شد که مطابق با این تفاهمنامه، استانداردهای مورد استفاده در صنعت نفت باید پس از تدوین در وزارت نفت، از سوی سازمان ملی استاندارد ملی شود تا به این ترتیب ذی‌نفعان استاندارد در صنعت نفت ایران چه در بخش حاکمیتی و چه در بخش‎های غیردولتی به طور یکپارچه از این استانداردها استفاده کنند.

وی توضیح داد: در این زمینه، تعیین استانداردهای ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت به عنوان پایلوت اجرای این تفاهم‌نامه در دستور کار مشترک وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد قرار گرفت و بر این اساس، کمیته‎های مرجع تخصصی استاندارد تشکیل و فهرست خبرگان و دبیران ذیصلاح برای کمیته‌های مرجع ۱۰ گروه کالاهای اولویت‌دار ساخت داخل در حوزه صنایع بالادست تعیین شد.

به گفته این مقام مسئول، براساس تصمیم‌های گرفته شده در جلسه‎های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت روش کدنویسی یا همان «آیین کار» مورد استفاده قرار گرفت که در این زمینه تا کنون «۱۹ آیین کار» برای ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت تهیه شده است که ۶ استاندارد آن شماره ملی دریافت کرده‌اند و ۱۳ استاندارد دیگر در مرحله ویراستاری به منظور ارسال به کمیته‌های ملی قرار دارند؛ پس از ویراستاری در کمیته‌های ملی، بررسی و تصویب می‌شود و شماره ملی دریافت خواهند کرد.

نصرت‎پوریان تصریح کرد: تهیه استانداردهای بسته نخست ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت به پایان رسیده است و هنوز بسته دوم این اقلام به ما اعلام نشده که به محض اعلام آن، کار تهیه استانداردهای این اقلام نیز آغاز خواهد شد.

وزارت نفت پیشرو در تهیه استانداردهای ملی

وی در ادامه توضیح داد: در دی ماه سال ۹۶ قانون تقویت و توسعه نظام استانداردسازی از طرف ریاست محترم جمهوری به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که مطابق مفاد مندرج در این قانون، سازمان ملی استاندارد موظف شده است بر فرآیند تهیه استانداردها توسط دستگاه‌های اجرایی نظارت کند. یعنی هر دستگاه اجرایی موظف است استاندارد مورد نیاز خود را تحت نظر سازمان ملی استاندارد تهیه و آن را ملی کند. بر این اساس با توجه به اقدام‌های صورت گرفته وزارت نفت در تهیه و تعیین استانداردهای ۱۰ گروه کالاهای پر مصرف صنعت نفت و دریافت شماره ملی برای این اقلام که در سایت سازمان ملی استاندارد نیز ثبت شده است، وزارت نفت از وزارتخانه‎های پیشرو در این زمینه به شمار می‎آید.

بازنگری و به‎روزرسانی مجدد IPSهای قدیمی صنعت نفت

وی یادآور شد: از سال گذشته که تعیین استانداردهای ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت به اتمام رسید، کار بازنگری و روزآمد کردن دوباره IPSهای قدیمی صنعت نفت با شیوه‎نامه مصوب جدید برای تدوین استانداردها آغاز شد و قدیمی‌ترین IPSها بازنگری شد و تا زمانی‎ که تعیین استانداردهای بسته دوم ۱۰ قلم کالای پرمصرف صنعت نفت به ما ابلاغ نشود، کار بازنگری و روزآمدکردن IPSهای قدیمی صنعت نفت ادامه خواهد داشت.

تدوین آیین نامه نظام استانداردسازی در صنعت نفت ایران

نصرت پوریان به تدوین آیین‎نامه نظام استانداردسازی در صنعت نفت ایران هم اشاره کرد و افزود: این آیین‎نامه به زودی از سوی وزیرمحترم نفت به شرکت‎های تابع وزارت نفت ابلاغ خواهد شد که مطابق با مفاد آن، شرکت‎های تابع وزارت نفت مکلف به ایجاد بستر مناسب برای همکاری در استانداردسازی می‎شوند.

به گفته معاون استانداردهای طرح‌ها و پروژه‌های وزارت نفت، این آیین‎نامه برای جلوگیری از افت کیفی استانداردها در شرکت‎های تابع وزارت نفت تهیه شده که به‌زودی از سوی وزیر نفت ابلاغ خواهد شد.
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۱
شانا |
تعداد بازدید : ۳۱۰