نقش عملیات مغزه‎گیری در کسب اطلاعات جامع از مخازن نفت و گاز

رئیس اداره مغزه‎گیری مدیریت عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: عملیات مغزه‎گیری در صنعت نفت، اطلاعات جامع و شناسنامه کاملی از یک مخزن نفت و گاز ارائه می‎دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع سانی اوپکس به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، امیرحسین شعبانی در تشریح اهمیت و نقش مهم عملیات تخصصی مغزه‎گیری از چاه‎های اکتشافی، توسعه‎ای و توصیفی افزود: در نتیجه این عملیات، تجزیه و تحلیل سنگ مخزن، آگاهی از وجود آثار نفت و گاز، میزان نفوذپذیری، تخلخل و تراوایی سنگ مخزن، پی‎بردن به وجود شکستگی‎های طبیعی در لایه‎های سنگ و میزان بهره‎دهی از مخزن در اختیار متخصصان و کارشناسان مخازن نفتی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که مغزه‎گیری از چاه‎های نفت و گاز در شرکت ملی حفاری ایران به ۲ صورت استاندارد و جهت‎یافته انجام می‎شود، اظهار کرد: عملیات مغزه‎گیری از چاه‎های نفتی در کشورمان از سوی شرکت‎های خارجی انجام می‎شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، این عملیات توسط متخصصان و کارشناسان مجرب ایرانی محقق می‎شود.

شعبانی با اشاره به این‌که فرآیند عملیاتی استحصال مغزه از مخازن نفت و گاز را مغزه‎گیری می‎نامند که با ابزار و ادوات ویژه آن انجام می‎شود، گفت: در عملیات مغزه‎گیری، نمونه‎ای به شکل استوانه از طبقات درون زمین و در عمق پایین و در اندازه‎های مختلف تهیه می‎شود که روی آن تجزیه و تحلیل‎های زمین‎شناسی از قبیل خصوصیات سنگ مخزن، میزان تخلخل و تراوایی، شیب مخزن، درصد وجود نفت و گاز و ... بررسی می‎شود.

رئیس اداره مغزه‎گیری مدیریت عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران افزود: عملیات مغزه‎گیری جهت‎یافته با کمک متخصصان در زمینه عملیات مغزه‎گیری، زمین‎شناسی و جهت‎یابی و به‌کارگیری آخرین فناوری در عملیات جهت‎یابی مغزه با استفاده از دستگاه حفاری روی یک حلقه چاه تحت مدیریت شرکت فلات قاره ایران در میدان نفتی دورود و در چهار مرحله با راندمان ۱۰۰ درصد انجام شد و تاکنون حدود ۴۰۰ متر مغزه‎گیری به صورت جهت‎یافته به شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و شرکت نفت فلات قاره ایران ارائه شده است.

وی اهداف مورد نظر عملیات مغزه‎گیری را دقت بیشتر در کسب اطلاعات از مغزه به‌منظور ارزیابی مخزن، مشخص کردن چپ شیب و امتداد طبقات، تشخیص تراوایی و تخلخل و دستیابی به الگوی سه‎بعدی مخزن، بهبودی سامانه طراحی بازیافت اولیه، ثانویه و ثالث هیدروکربن‌ها دانست.

شعبانی همچنین متراژ مغزه‎گیری را در سال ۹۶ تا پایان مردادماه امسال یک هزار و ۷۳۸ متر عنوان کرد و گفت: این میزان مغزه‎گیری با تلاش متخصصان و تکنیسین‎های توانمند این واحد از ۳۸ حلقه چاه در گستره عملیاتی شرکت‎های ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران، نفت فلات قاره ایران، مهندسی و توسعه نفت (متن) و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.

رئیس اداره مغزه‎گیری مدیریت عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران، اظهار کرد: هم‎اکنون بخشی از قطعات و ابزار مورد استفاده در عملیات مغزه‎گیری از سوی شرکت‎های داخلی تهیه و استفاده شد و تامین تجهیزات فنی در دست پیگیری است.
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۵۴
شانا |
تعداد بازدید : ۳۴۰