برقی کردن موتورسیکلت‌ها از برنامه‌های دولت است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برقی کردن موتورسیکلت‌ها تا سه سال آینده به منظور کاهش آلودگی هوا را از برنامه‌های دولت اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، عیسی کلانتری روز پنجشنبه (۱۵ شهریورماه) در آیین افتتاح خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم در اصفهان گفت: در صورت تبدیل موتورسیکلت‌ها و خودروها به موتورسیکلت و خودروی برقی تا سه سال آینده، آلودگی هوا در کلانشهرها به‌طور خیره‌کننده‌ای کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به خطرهای زیست محیطی آلودگی هوا و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن افزود: بهبود کیفیت آلودگی هوا در کلانشهرها یکی از راهبردهای مهم زیست محیطی دولت دوازدهم است و دولت تلاش می‌کند کلانشهرها از هوای استاندارد بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تردد زیاد خودروها را از دلایل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دانست و تصریح کرد: دود ناشی از سوخت موتورسیکلت‌ها نیز به شدت آلودگی هوای کلانشهرها افزوده است.

کلانتری عنوان کرد: با ارتقای سطح فرهنگ مردم برای استفاده از وسایل نقلیه برقی به جای وسایل نقلیه بنزینی، افزون بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، می‌توانیم شاهد هوای پاک در شهرهای کشور باشیم.

وی گفت: به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان این وسایل، دولت بخشی از سود تسهیلات را تقبل می‌کند و بخش دیگر آن را مصرف‌کننده باید پرداخت کند، شهرداری‌ها نیز باید در داخل شهرها مکان‌هایی را برای شارژ وسایل نقلیه موتوری برقی تعبیه کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی همه نهادها، زمینه استفاده از موتورها، خودروها و دوچرخه‌های برقی برای شهروندان فراهم شود تا مردم بتوانند از حداقل حقوق شهروندی که هوای پاک است، بهره‌مند شوند.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان نیز در این آیین گفت: هدف ما این است که تا سه سال آینده نزدیک به یک میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در این استان به برقی تبدیل شود.

وی با اشاره به این‌که بخشی از سود تسهیلات با یارانه دولتی و بخش دیگر ازسوی خریدار پرداخت می‌شود، افزود: هماهنگی لازم با نیروی انتظامی برای پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های برقی در استان انجام شده است و در این زمینه مشکلی نداریم.

استاندار اصفهان با اشاره به تردد حدود ۵۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی در کلانشهر اصفهان و نقش آنها در آلودگی هوا، افزود: دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش آلودگی کلانشهرها دارد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: براساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای جایگزینی خودروها و موتورهای برقی، اختیارات خوبی به استان‌ها داده شده است.

بر اساس این گزارش، خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم روز پنجشنبه (۱۵ شهریورماه) با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار اصفهان و جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شاهین شهر اصفهان راه‌اندازی شد.
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۲۹
شانا |
تعداد بازدید : ۳۰۲