قیمت واقعی و باز شدن سقف رقابت به سود تولیدکننده است

همزمان با نزدیک شدن قیمت‌ها در بورس کالا به قیمت واقعی، خریداران دیگر نمی‌توانند محصولات خریده شده را با انتظار افزایش قیمت و فروش در بازار آزاد دپو کنند.
یک کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید برلزوم شفاف شدن بیشتر معامله ها در بورس کالای ایران در خصوص باز شدن سقف رقابتی برای محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی، گفت: با نزدیک شدن قیمت‌ها در بورس کالا به قیمت واقعی، خریداران دیگر نمی‌توانند محصولات خریده شده را با انتظار افزایش قیمت و فروش در بازار آزاد دپو کنند.
رسول علی محمدی افزود: این افزایش قیمت موجب می‌شود که تقاضای کاذب از بین برود و محصولات به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.
وی تصریح کرد: قیمت‌های کشف شده درجریان معامله های این هفته در بورس کالا برای فرآورده‌های نفتی، نامتعارف نبوده و منطقی است؛ به عبارت دیگر، خریداران برای ثبت این قیمت‌ها هیجانی نشدند. در این بین با باز شدن سقف رقابت، اختلاف قیمتی که تاکنون وجود داشت به تولیدکننده می‌رسد و دولت نیز، قدرت بیشتری برای کنترل بازار به دست می‌آورد .
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت پایه باید مبنای منطقی داشته باشد، ادامه داد: محصول نهایی وکیوم باتوم جنبه صادراتی دارد و با دلار آزاد محاسبه می‌شود؛ از سوی دیگر با باز شدن سقف رقابت، شاهد رقابت 178 درصدی برای وکیوم باتوم یکی از پالایشگاه ها بودیم. اما برای مثال مس مصرف داخلی دارد، سهمیه بندی می‌شود و صادرات آن ممنوع است؛ بنابراین، مصرف سال گذشته واحدهای تولید مبنای سهمیه بندی خرید آنها قرار گرفت و رقابت کمتری در حدود 60 درصد برای آن انجام شد. با همه این تفاسیر با رویکرد واقعی شدن قیمت ها، سود اصلی به تولیدکننده می رسد و اقدامات به منظور تنظیم بازار نیز برای دولت راحت تر می شود.
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۳۹
تعداد بازدید : ۲۳۸