بررسی بهره‌وری نیروگاه‌های کشور در موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی

موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی، در نشستی نتایج حاصل از ارزیابی بازدهی و بهره‌وری نیروگاه‎های کشور، بهره‎مندی از ظرفیت‎های قانونی موجود در آنها و تدوین راهبرد اقدام ملی برای کاهش اتلاف انرژی در صنایع نیروگاهی را بررسی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، علی مبینی، رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی در این نشست گفت: سلسله نشست‎هایی پیرامون مسئله اتلاف و به‌طور کلی مدیریت مصرف در بخش‌های پالایشگاهی، نیروگاه‎ها، صنایع پتروشیمی و دیگر بخش‎های مرتبط حوزه نفت، گاز و انرژی کشور در موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی برگزار شده که تمرکز اصلی در این سلسله نشست‎ها، بررسی تراز هیدروکربوری کشور است.

وی اظهار کرد: تراز هیدروکربوری کشور بر اساس شاخص‎های آینده‎نگر و عملکردی است، در واقع نگاه ما معطوف به آنچه محقق شده، بوده و افق بلندمدت را در برگرفته است.

رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی با اشاره به این‎که هدف ما، مدیریت انرژی با نگاه ذخیره‌سازی بر اساس تحولات فناوری است، گفت: مسائلی در ارتباط با مقدار هدرفت انرژی یا اتلاف آن در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در حال بررسی است و به ‎این منظور در سه سطح مختلف از افراد و دست‎درکاران خبره این حوزه دعوت شده است تا دیدگاه‌های خود را درباره مسئله اتلاف انرژی در حوزه‎های نفت و گاز بیان کنند.

مبینی ادامه داد: نخستین سطح، بهره‎مندی از دیدگاه‌های افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و تجربه موثر در سطوح مختلف است و همچنین روزآمد بودن این افراد در اولویت بوده است؛ سطح دوم افرادی که تخصص دانشگاهی دارند، اما ممکن است تجربه اجرایی کمتری داشته باشند و سرانجام، سطح سوم بهره‎مندی از دیدگاه‌های کارشناسان و افراد آشنا و مطلع از صنعت نفت و گاز کشور است.

وی تصریح کرد: در گام نخست، وضع پالایشگاه‎ها، صنایع پتروشیمی و بالادستی ارزیابی و شرایط نیروگاه‎ها بررسی شد.

مبینی افزود: باید قدری در میزان مصرف جدی تر بود، زیرا تداوم شرایط موجود، سرمایه‎گذاری در صنعت نفت و گاز کشور را با آسیب جدی روبه‌رو خواهد ساخت.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه به تلفات روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام در شبکه عرضه انرژی کشور اشاره و بر لزوم مدیریت انرژی با تکیه بر سیستم عرضه تاکید کرد.

به گفته وی، مقدار بیشتر تلفات یاد شده مربوط به فرآیندهای تولید و انتقال انرژی الکتریکی در نیروگاه‎های حرارتی کشور و سامانه‌های انتقال و توزیع است که باید به آن توجه داشت.

مبینی بررسی و ارزیابی بازدهی نیروگاه‎های کشور، بهره‎مندی از ظرفیت‎های قانونی موجود در آنها و تدوین راهبرد اقدام عملی برای کاهش اتلاف انرژی در صنایع نفت و گاز کشور را از جمله اهداف اصلی برگزاری این نشست تخصصی دانست و اظهار کرد: ارائه بسته کامل به دست‎درکاران و فعالان صنایع نفت، گاز و انرژی کشور به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‎تواند در این برهه از زمان برای برون‎رفت از مسائل پیش آمده راهگشا باشد.

رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی اظهار کرد: میانگین بازدهی نیروگاه‎های حرارتی کشور در سال ۱۳۹۵ براساس نتایج ترازنامه هیدروکربوری معادل ۳۷,۸ درصد گزارش شده است که فاصله زیادی با میانگین جهانی (۴۵ درصد میانگین جهانی) دارد و همچنین برای رسیدن به سطح مطلوب به اصلاحات زیرساختی بخش نیروگاهی نیاز است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بهترین نیروگاه‎های سیکل ترکیبی دنیا با بازدهی ۶۲,۴ درصد در حال کارند، به این منظور بهترین بازدهی نیروگاه‎های سیکل ترکیبی کشور در سال ۱۳۹۵ معادل ۵۰.۶۷ درصد بوده است.

وی افزود: تدوین نقشه راه توسعه فناوری نیروگاهی کشور و افزایش سطح کارایی انرژی آنها ضروری است.

رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی اظهار کرد: اگر بخواهیم تا پایان افق چشم انداز ۱۴۰۴ به حداقل‎های موجود در اروپا برسیم باید میانگین بازدهی نیروگاه‎های حرارتی کشور شامل گازی، سیکل ترکیبی و بخاری حداقل سالانه ۱,۴ درصد رشد داشته باشد که این مسئله مستلزم برنامه‎ریزی و جذب سرمایه‎های لازم در این حوزه است.
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۵۲
شانا |
تعداد بازدید : ۴۱۵