رقابت خریداران در رینگ پتروشیمی ادامه دار شد

رقابت خریداران در رینگ پتروشیمی ادامه دار شد
از هفته گذشته به منظور نزدیک تر شدن قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا با بازار آزاد، به عرضه کنندگان اجازه داده شد تا قیمت پایه محصولاتشان را برای عرضه در بورس تا پنج درصد بالا ببرند که این موضوع باعث رشد منطقی قیمت ها و کاهش فاصله نرخ محصولات پتروشیمی در بورس و بازار شده است.
به گزارش روز یکشنبه اوپکس از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، به دلیل کنترل منطقی قیمت انواع محصولات پتروشیمی در بورس کالا، هر هفته در صورت رقابت خریداران قیمت انواع محصولات پتروشیمی حدود پنج درصد بالا می رفت که به دلیل نوسانات نرخ ارز در یک ماه گذشته تحولاتی در قوانین رینگ پتروشیمی به وجود آمده است تا قیمت ها در بورس و بازار هماهنگ شود و امکان رانت در این بازار وجود نداشته باشد.

یکی از کارگزاران بورس کالا در خصوص اوضاع معاملات رینگ پتروشیمی گفت: از اواسط سال گذشته تا همین هفته پیش، قانونی در معاملات رینگ پتروشیمی بورس کالا حاکم بود که براساس آن قیمت پایه انواع محصولات براساس میانگین هفته گذشته تعیین و حداکثر پنج درصد نیز امکان رقابت وجود داشت که از اواسط مرداد به دلیل رشد قیمت ارز در بازار داخلی، نرخ بیشتر کالا های مهم پتروشیمی با رشد حداکثری روبه رو شدند.

ˈاحمد بیاتˈ گفت: اما از هفته گذشته به منظور نزدیک تر شدن قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا با بازار آزاد، به عرضه کنندگان اجازه داده شد تا قیمت پایه محصولاتشان را برای عرضه در بورس تا پنج درصد بالا ببرند که با احتساب پنج درصد رقابت خریداران در تالار معاملات، قیمت محصولات پتروشیمی در صورت وجود تقاضا و رقابت، تا 10 درصد در هر نوبت معاملاتی بالا می رود.

این معامله گر در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش 10 درصدی قیمت برخی محصولات پتروشیمی منطقی است؟ گفت: به دلیل نوسانات نرخ ارز در هفته های گذشته، قیمت برخی محصولات پتروشیمی در بازار آزاد به میزان قابل توجهی رشد کرده اند که برای منطقی شدن بازار پتروشیمی باید قیمت کالاهای بورسی نیز افزایش یابد.

وی درخصوص کالاهایی که در یک ماه گذشته بیشترین افزایش نرخ را داشته اند، افزود: بیشتر محصولات پلیمری و برخی کالاهای شیمیایی در بیشتر روزهای معاملات در سقف قیمت معامله شدند اما گروهی مانند قیر هنوز به شدت گروه های پلیمری و شیمایی افزایش نرخ را تجربه نکرده است.
۹ مهر ۱۳۹۱ ۲۱:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۰۹۷