قابلیت سوآپ روزانه 600 هزار بشکه فرآورده نفتی با کشورهای همسایه

قابلیت سوآپ روزانه 600 هزار بشکه فرآورده نفتی با کشورهای همسایه
مدیرعامل شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر امکان ترانزیت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از کشور، گفت: در بخش معاوضه (سوآپ) فرآورده، قابلیت سواپ روزانه 600 هزار بشکه با کشورهای همسایه به ویژه عراق وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈعلی زیارˈ روز شنبه در چهارمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز ایران در محل مرکز همایش های رازی تهران، از امکان ترانزیت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از مسیر کشورمان تا سال 2030 میلادی خبر داد و گفت: تا سال 2030 میلادی با کاهش تولید نفت آمریکای شمالی و اروپا، افزایش تولید روزانه 5.2 میلیون بشکه نفت خام را در کشورهای اسیایی شاهد خواهیم بود و کشورمان با موقعیت جغرافیایی ویژه، از این فرصت می تواند به خوبی استفاده کند.

وی ادامه داد: نقش ایران به عنوان یک کریدور حیاتی انرژی در منطقه، نیازمند توسعه خطوط لوله انتقال نفت و گاز است.

مدیرعامل شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران باید به گونه ای سرمایه گذاری شود تا سایر کشورها به گسترش ترانزیت سوخت با استفاده از خطوط لوله ایران ترغیب شوند و کشورمان بتواند از این موقعیت به نحو بهتری استفاده کند.

وی تصریح کرد: نگاهی به کشورهای منطقه از جمله کشورهای همسایه ایران از نظر تجارت نفت و گاز نشان می دهد که فرصت های بسیار مناسبی برای افزایش همکاری های ایران با کشورهای منطقه در زمینه توسعه خطوط لوله نفت و گاز وجود دارد.

زیار با بیان این که کشورهایی همانند چین و هند تا سال 2030، 25 درصد سهم مصرف انرژی جهان را به خود اختصاص خواهند داد، گفت: با توجه به این که ایران یکی از کانون های مهم انرژی و در مسیر تامین سوخت این کشورها قرار دارد، بهره برداری از موقعیت جغرافیایی کشورمان، ماموریتی مهم است که باید از هم اکنون برای آن برنامه ریزی کرد.

چهارمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز ایران با هدف بررسی وضعیت، چالش ها و اهداف پیش روی این صنعت صبح امروز (8 مهر) در مرکز همایش های رازی آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.
۹ مهر ۱۳۹۱ ۲۱:۴۵
تعداد بازدید : ۱,۲۵۵