بورس انرژی بزودی آغاز به کار می کند/ انجام معاملات آزمایشی

بورس انرژی بزودی آغاز به کار می کند/ انجام معاملات آزمایشی
رئیس سازمان بورس با اعلام اینکه معاملات آزمایشی بورس انرژی با محوریت برق بزودی آغاز می شود، از فراهم شدن زمینه فعالیت چهارمین بورس کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی صالح آبادی با اعلام اینکه معاملات آزمایشی بورس انرژی با محوریت برق بزودی آغاز می شود، گفت: مقررات و دستورالعمل های بورس انرژی با محوریت برق به تصویب هیئت مدیره این سازمان رسیده و هم اکنون نیز دوره های آموزشی کارگزاران درحال برگزاری است تا هر چه سریعتر چهارمین بورس کشور فعالیت خود را آغاز کند.

رئیس سازمان بورس، اظهار داشت: بحث راه اندازی بورس انرژی از سال 84 در بازار سرمایه مطرح بود و از همان زمان جلساتی میان وزارت نیرو و سازمان بورس برگزار شد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه ساختار بازار برق در ایران دولتی است، تصریح کرد: از ابتدا این سوال مطرح بود که آیا می توان بورس انرژی را در کشور راه اندازی کرد؟ پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، امکان راه اندازی این بورس فراهم شد به طوری که به این جمع بندی رسیدیم که بورس انرژی می تواند انگیزه ای باشد تا از ساختار دولتی به خصوصی حرکت کنیم.

وی افزود: با این رویکرد کلی، گزارش هایی تهیه شد و مجوز راه اندازی بورس انرژی در شورای عالی بورس صادر و پذیره نویسی آن با استقبال زیادی آغاز شد. مطمئن هستیم این بازار نیز جای خود را به خوبی در اقتصاد کشور پیدا می کند.

رئیس سازمان بورس، با اشاره به اینکه ایران دارای یک مزیت نسبی در حوزه انرژی است، اظهار داشت: هم اکنون تولید فیزیکی برق در کشور وجود دارد که امیدواریم جریان نقدینگی مناسبی تامین و به صنعت برق وارد شود. دراین صورت نیروگاه ها و شرکت های توزیع به سمت خصوصی شدن، می روند.

صالح آبادی با بیان اینکه یکی از اهداف بورس انرژی کشف قیمت است، افزود: با توجه به تغییر قیمت برق در ماه های مختلف سال، بورس به کشف قیمت این محصول کمک می کند؛ به علاوه با این کار به سمت تخصیص بهینه منابع حرکت خواهیم کرد و رقابت به نحو مناسبی صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در کنار این مزایا، بورس انرژی می تواند به تامین مالی بخش برق کمک و امکان پوشش ریسک را در این بازار فراهم آورد.

۹ مهر ۱۳۹۱ ۲۱:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۱۹۷