معاون وزیر نفت: پتروشیمی ها به همه تعهدات ارزی عمل کردند

معاون وزیر نفت: پتروشیمی ها به همه تعهدات ارزی عمل کردند
معاون وزیر نفت اعلام کرد: پتروشیمی‌ها به همه تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند و تا پایان امسال حدود هفت میلیارد دلار دیگر به سامانه نیما عرضه می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، «رضا نوروززاده» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: پتروشیمی ها با اجرای سیاست جدید ارزی از بیست و یکم فروردین امسال تا بیست و پنجم مرداد 2 میلیارد و 571 میلیون دلار ارز ناشی از صادرات به بازار و سامانه نیما تزریق کردند.
سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که بیست و هشتم بهمن ماه پارسال به طور آزمایشی کار خود را آغاز کرده بود، از پنجم اسفندماه 1396 در دسترس بازرگانان و صرافان قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: حدود 25 درصد از درآمد ارزی پتروشیمی‌ها صرف تامین هزینه های مربوط به تجهیزات، قطعات یدکی، کاتالیست، مواد اولیه، هزینه حمل و پرداخت بدهی های ارزی خواهد شد.

** اتکا به توان فنی و مهندسی کشور
نوروززاده درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: نرخ خوراک بر مبنای 3800 تومان محاسبه می شود که هدف دولت از ارائه خوراک به این نرخ ترغیب سرمایه گذاری در این صنعت است.
وی با اشاره به تحریم ها و تاثیر آن بر صنعت پتروشیمی گفت: توان فنی و مهندسی کشور به گونه ای است که با مشکل روبرو نمی شود و این صنعت با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد.
معاون وزیر نفت درباره خروج برخی شرکت های خارجی از صنعت پتروشیمی کشور افزود: امیدواریم با تجربه تحریم دوره گذشته و روش های جدید جای شرکت های خارجی را پر کنیم.

**صادرات پتروشیمی به شرط تامین نیاز داخل
نوروززاده درباره تنظیم بازار پتروشیمی گفت: شرکت ملی پتروشیمی بر اساس وظیفه ذاتی خود بر عملکرد تولیدی شرکت‌های پتروشیمی نظارت می کند.
وی افزود: بخشی از تولید پتروشیمی تحت عنوان خوراک بین مجتمعی به سایر واحدها تحویل داده می شود.
این مسوول ادامه داد: شرکت های پتروشیمی تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود اجازه صادرات ندارند. بر این اساس شرکت پتروشیمی تندگویان که تولید پت (ماده اولیه بطری آب معدنی) را برعهده دارد امسال هیچ صادراتی نداشت.
وی یادآوری کرد: وظیفه تنظیم بازار پتروشیمی در بخش پایین دستی برعهده وزارت صنعت است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هیچ نقشی در معرفی مصرف کنندگان به کارخانه های تولید کننده ندارد.
«بارها به وزارت صنعت اعلام کردیم که در کالاهای مختلف از جمله کالاهایی که کمبود مواد اولیه وجود دارد همه‌ مصرف‌کنندگان با جزئیات میزان مصرف به مردم معرفی شوند».
۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۵۳
ایرنا |
تعداد بازدید : ۴۹۸