تغییرات برای بازار مثبت است

رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: اصلاح سهمیه با توجه به شرایط سال گذشته و ابلاغ برداشتن سقف رقابت در بورس کالا تبعات اجرایی بزرگی را فراهم کرده و این تصمیم سیاست مثبتی است و پیش بینی می کنیم که التهاب بازار کمتر شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، رضا محتشمی‌پور رییس دفترصنایع پایین دستی پتروشیمی امروزدو شنبه (26 شهریور ماه) در نشستی خبری درباره مصوبه ابلاغ شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد برداشته شدن محدودیت سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: به دلیل نوع سیاست گذاری ارزی با هجوم تقاضا در بورس مواجه شدیم و بخش بزرگی از محصولات پتروشیمی با بحران قیمت مواجه شدند بر همین اساس مدیریت سهمیه به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا واگذار شده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه دارد که سهمیه را تنظیم و کنترل کند. البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل فقدان ابزارهای کنترلی مورد نیاز در سطح کشور تمایلی برای ورود به حوزه سهمیه بندی ندارد در دوهفته نخست بعد از اجرا فشار زیادی را شاهد بودیم.

وی در مورد مصوبه ستاد تنظیم بازار گفت: با هدف مدیریت بحران تقاضا ، ستاد تنظیم بازار مصوبه ای را ابلاغ کرده که بخش مهم مصوبه این است که به جای استفاده از سامانه بهین یاب برای تخصیص سهام متقاضیان از عملکرد سال گذشته استفاده می شود البته سایت بهین یاب حذف نمی شود بلکه مکانیزم تخصیص سهمیه عوض شده و از اول شهریور عملیاتی شده است و سهمیه به بورس اعلام شد .

رییس دفترصنایع پایین دستی پتروشیمی ادامه داد: بخش مهم دیگر این مصوبه تامین نیاز برخی صنایع حساس عمدتا غذایی مانند آب، آرد، قند و شکر، شوینده، دارویی و لبنیات و نوشابه است و قرار شد که از طریق انجمن های تخصصی و و همچنین کنترل عملکرد سال گذشته فهرستی مجزا تشکیل شود.

محتشمی‌پور در مورد سختی های اجرای مصوبات گفت: اصلاح سهمیه با توجه به شرایط سال گذشته و ابلاغیه برداشتن سقف رقابت در بورس تبعات اجرایی بزرگی را فراهم کرده است اما به نظر من این تصمیم برای کنترل درست بوده و سیاست مثبتی است و با وجود نگرانی افزایش قیمت اجرای این مصوبات منجر به عقب نشینی شدید تقاضای دلالی در بورس شده و پیش بینی می کنیم که التهاب بازار نیز کمتر شود.

محتشمی‌پور در جواب خبرنگاران در مورد دلایل کمبود pvc گفت: بعد از آتش سوزی پتروشیمی آبادان که تولید کننده PVC بود پتروشیمی غدیر نیز برای جلوگیری از مواجه با آتش سوزی تولید را متوقف کرده و اقدامات ایمنی انجام داد این در حالی بود که pvc پتروشیمی بندر امام وارد تولید پی وی سی دوره پزشکی شد و بصورت عملی سه واحد تولید کننده از تولید متوقف شدند و بعد از سر گیری تولید کمبود مرتفع شد.

وی خاطرنشان کرد : تمام مصوبات توسط یک مرجع اعلام شده است و تغییر در تصمیمات ناشی از بازخورد بازار بوده و تغییرات برای بازار مثبت است. دستورالعمل ما این است که برای یکماه آینده و قیمت منطقی تعدیل خواهد شد و امکان توقف این رویه وجود دارد و فرصت داریم که در این مسیر اقدام کنیم با وجود افزایش قیمت ارز و افزایش عرضه در بورس با افزایش تقاضای داخل برای محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش تقاضا برای صادرات مواجه بودیم که در حال پیگیری است.

رییس دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی در مورد واردات محصولات پتروشیمی که در داخل تولید می‌شوند و مجوز صادرات گفت: واردات محصولاتی که تولید داخل دارند برای واردکنندگان صرف اقتصادی ندارد و تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود مجوز صادرات داده نمیشود

وی در پایان خاطرنشان کرد که ماموریت دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی پیگیری مسائل توسعه صنایع فعال پتروشیمی و توسعه زنجیره و پرداختن به مشکلات زنجیره است
۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۷:۰۷
نیپنا |
تعداد بازدید : ۶۰۰