اتلاف انرژی از مصادیق حرکت نکردن در مسیر توسعه پایدار است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس به‌واسطه زیرساخت‌هایی که ایجاد شده به حذف کارت سوخت رأی نداد، گفت: اتلاف انرژی از مصادیق حرکت نکردن در مسیر توسعه پایدار است.
حسن بهرام‌نیا با اشاره به ضرورت‌های اصلاح الگوی مصرف انرژی در ایران به خبرنگار شانا گفت: از نظر شدت مصرف انرژی در مقایسه با کشورهای دیگر تقریبا در رتبه‌های بالا قرار داریم که این موضوع زنگ خطری جدی و تهدیدی برای ماست.

وی افزود: با اجرای سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی‌های صحیح باید از سرمایه‌های بالقوه خدادادی که در اختیار ما قرار داده شده استفاده کنیم، زیرا این موهبت‌ها تنها مختص ما نیست و این سرمایه‌ها باید برای آیندگان نیز حفظ شود.

اتلاف انرژی از مصادیق حرکت نکردن در مسیر توسعه پایدار است

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از مصادیقی که نشان‌دهنده حرکت نکردن در مسیر توسعه پایدار است می‌توان به اتلاف انرژی‌های ارزان قیمتی که در اختیار ما قرار داده شده اشاره کرد، به همین دلیل لازم است که با این موضوع به صورت حاکمیتی برخورد شود، زیرا این موضوع به یک بخش یا حوزه خاص مربوط نیست.

بهرام‌نیا با بیان این‌که مجلس به‌واسطه زیرساخت‌هایی که ایجاد شده به حذف کارت سوخت رأی نداد، عنوان کرد: معتقدم با وجود این کارت، شخصی که مصرف بیشتری دارد باید به همان اندازه هزینه بالاتری بپردازد که در این صورت عدالت اجتماعی نیز برقرار می‌شود.

افرادی که چند خودرو دارند نباید از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند

وی عنوان کرد: درباره مصرف بهینه انرژی باید فرهنگ‌سازی کنیم تا این موضوع در جامعه نهادینه شود. از طرف دیگر باید از سازوکارهای انگیزشی و تشویقی استفاده شود تا از سهل‌الوصول بودن منابع انرژی برای افراد جلوگیری کند. همچنین افرادی که چهار تا پنج خودرو دارند و می‌خواهند از بنزین بیشتری استفاده کنند باید پول و قیمت بیشتری بپردازند نه این‌که از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند.

در حوزه انرژی به‌ویژه بنزین بدمصرفی داریم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نیز در این باره به خبرنگار شانا گفت: متاسفانه مصرف نادرست در حوزه انرژی به‌ویژه بنزین سبب شده است با وجود افزایش تولید این فرآورده، نتوانیم در باشگاه کشورهای صادرکننده بنزین قرار بگیریم که البته معتقدم با اندکی صرفه‌‌جویی، به این مهم دست خواهیم یافت.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: شاهد هستیم که خودروهای چند صد میلیونی در خیابان‌ها تردد می‌کنند، اما بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان دریافت می‌کنند، به نظرم این موضوع معقول نیست.

وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان امیدوار بود که ایران تا پایان سال ۹۷ به جمع کشورهای صادرکننده بنزین بپیوندد.
۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۰۱
تعداد بازدید : ۲۸۱