عزم پالایشگاه تبریز برای تامین نیاز صنایع علی رغم نوسانات ارزی

عزم پالایشگاه تبریز برای تامین نیاز صنایع علی رغم نوسانات ارزی

کاهش خام فروشی و ما به ازای آن کاهش وابستگی به درآمد های حاصل از فروش نفت خام یکی از ما نیفست های اصلی و البته دیرینه در بازار نفت ایران به حساب می‌آید. در این راستا مسئولان و متصدیان امر برای محقق کردن فرایند مذکور تلاش‌های متعددی را انجام داده اند، در عین حال نیز این نکته را مدنظر داشته اند که پالایشگاه‌های نفت به عنوان اهرم اصلی برای کاهش میزان صادرات نفت خام می تواند آینده صنعت نفت را تضمین کند.

پر واضح است برای اجرای ۱۰۰ درصدی این فاز نیاز به حمایت از بخش خصوصی که در حال حاضر سکان اصلی صنعت پالایش در کشور را به دست گرفته اند، به صورت محسوس وجود دارد. با توجه به اهمیت این صنعت در شرایط حساس کنونی که دشمنان قسم خورده کشور سعی در براندازی اقتصاد نفتی ما را دارند تا با صفر کردن صادرات، بازارنفت ایران را کیش و مات کنند، در این مسیر اتکا به افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و مشتقات آن می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

درمیان پالایشگاه های 9 گانه نفتی کشور، پالایشگاه تبریز از سرآمدترین واحد های صنعتی است که سهم 7 درصدی در تامین نیاز سوختی کشور را به خود اختصاص داده است. درعین حال باتوجه به سودآوری سهم های این پالایشگاه ، درحال حاضر شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با اختصاص دادن ۴۸.۵۲ درصد سهم بعنوان بزرگترین سهامدار در پالایشگاه تبریز محسوب می شود.



این پالایشگاه در اوایل سال 1357 با ظرفیتی بالغ بر ۸۰ هزار بشکه در روز راه‌اندازی شد تا به این ترتیب میزان تولید خود را با گذشت 24 سال (درسال 81) به سقف ۱۱۰ هزار بشکه به صورت روزانه برساند.

پس از اجرای پروژه های متعدد این پالایشگاه همانند سایر واحدهای نفتی و گازی در زمان تحریم، صنعت پالایشگاهی کشور را روسپید کرد و حتی با شانه خالی کردن برخی شرکت های خارجی در تامین تجهیزات، این مجتمع با تکیه بر ظرفیت داخلی به حیات خود ادامه داد.

از سوی دیگر با نگاهی به کارنامه تولیدات پالایشگاه می توان به ضرس قاطع بیان کرد که هم به لحاظ اقتصادی و هم به از نظر راندمان کاری با تولید بنزین یورو سبز به چرخه تجاری و همچنین برآورد نیاز بازار مصرف کمک اساسی کند.

اما این واحد صنعتی – تجاری از تیررس حاشیه های اقتصادی دور نماند و آتش حرف و حدیث های نوسانات ارزی اخیر دامنگیرش شد.با این تفاسیر اما و اگرهای موجود نتوانست سدی محکم در راه پر پیچ و خم تولیدات و عرضه پالایشگاه تبریز ایجاد کند. بانگاهی به شواهد موجود می توان گفت با موفقیت هایی کسب شده در بازار سوخت کشور و تولید فرآورده های نفتی این ظن سومدیریتی از پالایشگاه برطرف شد.

 

سمیه مهدوی پایگاه اطلاع رسانی اوپکس

۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۵۰۰