استقرار سیستم مدیریت ایمنی عاملی موفق در کنترل حوادث

فرمانده پدافند غیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت:طبق تحقیقات با استقرار سیستم مدیریت ایمنی ظرف مدت ۶ تا ۸ سال می توان تا ۸۰ درصد ریسک اتفاق حوادث صنعتی را کاهش داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش نشانی، صبح شنبه 7 مهرماه 1397 با حضور مدیران، روسا، مسئولین و کارشناسان ایمنی و آتش نشانی شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد.
در این مراسم که پس از رژه ناوگان خودرویی در تالار آفرینش شکل گرفت، مدیرعامل سازمان در سخنانی، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت ایام محرم و گرامیداشت یاد حماسه حسینی، از انسان هایی که ایثار گرانه جان خود را به مخاطره می اندازند تا ایمنی و سلامتی برای دیگران مهیا باشد، تشکر و قدردانی نمود.
شهیدی نیا با تاکید بر لزوم سرلوحه قراردادن اصل پیشگیری از حوادث گفت: تمام بخش های یک سازمان باید توجه به ایمنی را جزئی از وظایف ذاتی، فرهنگ سازمانی و سرمشق کار خود قرار دهند.
فرمانده پدافند غیر عامل منطقه گفت: یکی از کارهایی که امروزه به عنوان عامل موفقیت در در کنترل حوادث مدنظر است استقرار و تقویت ساختارها از جمله سیستم مدیریت ایمنی است که توجه کافی به آن می تواند تا حد زیادی از حوادث صنعتی جلوگیری کند. طبق تحقیقات انجام شده اگر این سیستم به طور کامل مستقر شود و تمام عوامل آن مورد توجه قرار گیرد ظرف مدت ۶ تا ۸ سال می توان تا ۸۰ درصد ریسک اتفاق حوادث صنعتی را کاهش داد، که این عدد بسیار قابل توجه ای است.
وی با بیان اینکه کاهش قابل ملاحظه تعداد حوادث در سال گذشته ناشی از اهمیت به مقوله ایمنی است گفت: امیدواریم با دستور کار قرار گرفتن این نگرش، شاهد جلوگیری از حوادث صنعتی باشیم.
شهیدی نیا در ادامه بیان کرد: ابتدا ما باید از آماده به کار بودن تجهیزات و سیستم های خود در شرایط مقابله با حوادث در شرایط اضطراری اطمینان حاصل کنیم، خوشبختانه روندی که در منطقه دنبال می‌شود، روند ارتقا و تقویت این موضوع می باشد و ما شاهد بودیم ظرف دو سال گذشته شرکت ها در این مقوله سرمایه گذاری خوبی انجام داده اند و اراده راسخی جهت تهیه تجهیزات عمومی مناسب برای این منطقه به صورت مشترک، بین تمام شرکت ها مستقر در منطقه وجود دارد.
وی افزود: آموزش های عمومی و تخصصی برای بالا بردن اثر بخشی نیرو ها بسیار موثر می باشد که در این زمینه حرکت خوبی در منطقه آغاز شده و شرکت ره آوران فنون متولی این روند گردیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ابراز خرسندی از برنامه ریزی وزارت نفت در سال جاری در خصوص در دستور کار قرار گرفتن تربیت فرماندهان صحنه اظهار داشت: اقدامات باید به نحوی صورت گیرد که این برنامه در منطقه و بخش های خصوصی به بهترین نحو جاری گردد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته در بخش توانمندسازی بیشتر بحث CMT(سیستم مدیریت بحران) بود و امسال در بحث ICS (سیستم فرماندهی حادثه) در نظر داریم از یک ماه آینده شروع به فعالیت نماییم. یکی از مسائلی که در حوادث قبلی دیده می‌شد تداخل در وظایف CMT و فرماندهی صحنه بود که با برگزاری چنین دوره‌هایی این خلا از بین می رود.
در این مراسم همچنین کشکولی، سرپرست HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پیام وزیر نفت را قرائت نمود و امیرحیاتی نیا، سرپرست ایستگاه مرکزی آتش نشانی گزارشی از عملکرد این اداره به حضار ارائه کرد.
در این مراسم همچنین طاهری مشاور HSE مدیر عامل شرکت پتروشیمی بندرامام با مطالبی با موضوع فرهنگ ایمنی ارائه کرد و در پایان برنامه به نفرات برتر ادارات ایمنی و آتش نشانی شرکتهای منطقه جوایزی اهدا شد.
۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۲۰
نیپنا |
تعداد بازدید : ۱۸۶