تبعات عدم ابلاغ نرخ فراورده های نفتی توسط وزارت نفت

تبعات عدم ابلاغ نرخ فراورده های نفتی توسط وزارت نفت
وحید شیخی عضو هیات مدیره اتحادیه در گفتگو با خبرنگار اتحادیه اوپکس گفت :در ماه گذشته شاهد اعلام نرخ و تغییر مجدد آن از سوی وزارت نفت بودیم و در مهر ماه تا امروز که یک سوم آن گذشته است اعلام نرخ صورت نگرفته است و با وجود اینکه اعتصاب راننده ها فشار های زیادی را بر روی واحد های تولیدی وارد آورده است عدم ابلاغ نرخ باعث توقف عرضه خوراک توسط پالایشگاه ها در بورس شده است و تولیدکنندگان و بازرگانان نمی دانند چه نرخی را برای معاملات اعلام کنند و این تنش ها باعث شده که شرکت های خارجی که جذب آنها سالها بطول انجامیده یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کنند .
شیخی در ادامه گفت ما باید از رفتارهایی که باعث خود تحریمی در کشور می شود پرهیز کنیم که یک نمونه از آن عدم دسترسی واحدهای تولیدی به خوراک است.
اتحادیه درخواست دارد هر چه سریع تر تصمیم در این موضوع گرفته شود .
در چندین مورد اطلاع رسانی از طریق رسانه ها این مورد را مطرح کرده بودیم و مکاتبه ای با وزارت نفت و شخص اقای زنگنه داشته ایم که اعلام شده است که حاضریم نرخ فراورده های تولیدی با نرخ سامانه سنا محاسبه گردد و سقف رقابت برقرار شود و بجای تحت فشار قراردادن صادرکنندگان نیز مجاز باشند ارز مرجوعی را به چرخه اقتصاد تزریق کنند. عواقب بی توجهی به موارد فوق تعطیلی واحد های تولیدی و صادراتی است که ضربه محلکی به اقتصاد وارد خواهد شد.
عضو هیات مدیره اتحادیه اوپکس گفت شرکت های قیر سازی ما امادگی دارند تا قیر مورد نیاز واحد های راه سازی و صادراتی را در اختیار انها قرار دهد ولی به علت عدم اعلام نرخ ، در هر دو بخش بلاتکلیفی و عدم معاملات باعث نگرانی و از دست رفتن زمان اجرای پروژه ها گشته است.
با فرض اینکه اعلام نرخ فردا به تاریخ ١٠ مهر انجام شود و پالایشگاه ها شروع به عرضه خوراک واحدها نمایند نیمی از فرصت تولید مهر ماه از بین رفته و هزینه های ثابت پابرجا بوده ولی تولید و صادرات متوقف بوده است و در شرایط بیکاری گسترده در کشور این موضوع می تواند چالش جدی در این خصوص بوجود آورد .
انتظار ما از وزارت نفت این است که نرخ را در ٣١ ام هر ماه برای ماه بعد اعلام نماید تا واحد های تولیدی بتوانند تعهدات خود را انجام داده و بازارهای هدف را حفظ نمایند.
برای عبور از شرایطی چنین بحرانی باید همگی مسئولانه عمل کنیم تا نتیجه تغییر کند.
۱۰ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۱۱
تعداد بازدید : ۶۸۱