پشت پرده فروش دلارها چه بود

پشت پرده فروش دلارها چه بود
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت و گویی خواهان افشای پشت پرده فروش 42 میلیارد دلار توسط نظام بانکی کشور به ویژه بانک مرکزی شد .
به گزارش نکونیوز ، عزت الله یوسفیان ملا ، نماینده مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید توضیح دهد که ۴۲ میلیارد دلار سرمایه یک کشور کجا هزینه شده است، گفت: لازم نیست از کسی اسم آورده شود بانک مرکزی فقط بگوید این دلارها چه شده است؟
او در گفت‌وگو با خانه ملت درباره بدهکاران بانکی که برخورد جدی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد، افزود: مهم‌تر از بدهکاران بانکی ساختار معیوب و مشکل‌دار سیستم بانکی کشور است که هیچ گامی برای اصلاح آن برداشته نشده است.
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی بانک مرکزی بدون اینکه حساب پرداختی‌های خود را داشته باشد، اعلام می‌کند بیش ۴۲ میلیارد دلار که بیشتر از بودجه یک کشور است به ۱۸ بانک کشور اعم از خصوصی و دولتی داده‌ و حتی حاضر نیست لیستی از اینکه این پول در کجا هزینه شده است، بدون نام بردن از شخص خاصی ارائه دهد، چگونه می‌توانیم انتظار تخلف در این سیستم را نداشته باشیم.
در چنین شرایطی که مشخص نیست ۴۲ میلیارد دلار که تمام دلارهای مملکت بوده کجا هزینه شده است، اینکه نرخ دلار ۲۰ یا ۳۰ تومان پایین بیاید چه معنایی دارد
وی ادامه داد: بانک مرکزی بودن اینکه از اشخاص نام ببرد فقط بگوید این پول را به چه بخش‌هایی اعم از تولیدی و ارز دانشجویی و غیره اختصاص داده است‌ اما حاضر نیستند حتی لیست پرداختی ارائه دهند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در چنین شرایطی که مشخص نیست ۴۲ میلیارد دلار که تمام دلارهای مملکت بوده کجا هزینه شده است، اینکه نرخ دلار ۲۰ یا ۳۰ تومان پایین بیاید چه معنا و تأثیری دارد وقتی تمام دلارها در جایی دیگر هزینه سوق داده شده است.
بانک‌های دولتی دلار را آزاد فروخته‌اند، خصوصی‌ها چه کرده‌اند؟
یوسفیان‌ملا با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید مشخص کند این ۴۲ میلیارد دلار کجا و چگونه هزینه شده است، گفت: بانک‌های دولتی این دلاررا آزاد فروخته‌اند؟ بانک‌های خصوصی این پول را چه کرده‌اند؟
وی افزود: بنده آرزو می‌کنم اینکه گفته می‌شود بانک‌ها به برخی از مشتریان خوش حساب خود دلار هدیه می‌دهند، صحت نداشته باشد؛ یعنی بانک‌ها به مشتریانی که با آن‌ها خوب کار کرده‌اند به عنوان جایزه ۲۰ هزار دلار پول بیت المال را در این شرایط در این کشور اسلامی به افراد اعطا کرده‌اند.
این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: نظام بانکی کشور به‌جایی رسیده که خودش مشکل اصلی اقتصاد کشور شده است و اگر این نظام اقتصادی اصلاح نشود آفت اقتصادی به وجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی پیش خدا مسئول است و باید به رسانه‌ها بگوید این ۴۲ میلیارد دلار به کدام بخش‌ها رفته است، ادامه داد: مردم باید بدانند که فروش دلارهای و باید به رسانه‌ها بگوید این ۴۲ میلیارد دلار به کدام بخش‌ها رفته است، ادامه داد: مردم باید بدانند که همین فروش‌ها دلار پشت پرده وقتی صورت می‌گیرد، ژول ملی یک کشور یک شبه با افت محسوسی مواجه می‌شود.
یوسفیان ملا تصریح کرد: در کجای دنیا سراغ دارید که پول ملی یک کشور یک شبه ارزشش نصف شود این حاصل همین سیاست‌های غلط و عجیب است.
آقای رئیس جمهور اصلاح نظام بانکی که دو بار وعده‌اش را دادید، چه شد؟
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور بارها تأکید کرد که من نظام بانکی این کشور را اصلاح می‌کنم، آقای رئیس جمهور اصلاح نظام بانکی به کجا رسید؟ در این شرایط قوه قضاییه نمی‌تواند با علت بلکه می‌تواند با معلول مبارزه کند.
یوسفیان ملا با یادآوری پرونده شهرام جزایری و فاضل خداداد و ده‌ها مورد دیگر که افشا نمی‌شود، گفت: این موارد باز هم به شکل سریالی ادامه خواهد داشت تا زمانی که نظامخ بانکی ما اصلاح شود. نظام بانکی ما به شکلی است که هم اقتصاد ما راه به بیراهه و چالش می‌کشد و هم قضر متوسط جامعه دیگر هیچ پناهگاهو بنگاهاقتصادی برای سرمایه خود نمی‌بینند چرا که بانک‌ها در اختیار افراد خاصی است.
نظام بانکی آنچنان به هم ریخته است که یک رئیس شعبه در جنوب کشور کل سرمایه بانک صادرات که حدود ۳ هزار میلیارد تومان است را به صورت گشایش اعتباری(ال سی) نابود کندوی افزود: نظام بانکی آنچنان به هم ریخته است که یک رئیس شعبه در جنوب کشور کل سرمایه بانک صادرات که حدود ۳ هزار میلیارد تومان است را به صورت گشایش اعتباری(ال سی) نابود کند.
یوسفیان اظهار تأسف کرد که در این شرایط ارز دانشجویان و افرادی که گرفتار هستند، ارز آن‌ها قطع می‌شود چون این مردم نظام و انقلاب را دوست دارند ما باید هرکاری با این مردم بکنیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: رئیس جمهور هم در دور اول ریاست جمهوری و هم در دور دوم قول داد که نظام بانکی کشور را اصلاح کند، رئیس جمهور باید پیش خدا پاسخگو باشد که اگر نظام بانکی را به همین منوال پس از دو دوره ریاست جمهوری رها کند و برود.
۹ مهر ۱۳۹۱ ۲۲:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۱۶۸