توسعه ظرفیت های صنعت پتروشیمی با جذب سرمایه گذاران

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: صنعت پتروشیمی ایران با امتیازاتی که در اختیار دارد، می تواند با سرمایه گذاری های جدید سهم بیشتری از بازارهای بین المللی داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، ضرورتی انکارناپذیر برای هموار ساختن مسیر رشد این صنعت ارزش آفرین محسوب می شود. قابلیت های صنعت پتروشیمی در ایران به طور عام و بازارهای متنوع محصولات پتروشیمی تولیدی ایران به طور خاص، فرصت مساعدی فراهم می کند تا حتی در شرایط تحریم نیز نقش مهم خود را در کسب درآمدهای ارزی ایفا کند. در چنین شرایطی، جذب سرمایه، راهکاری برای سرعت بخشیدن به مسیر حرکت صنعت پتروشیمی است که با توجه به نقش آفرینی بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی، جذب سرمایه در این صنعت می تواند با سهولت بیشتری صورت گیرد. هرچند فراهم ساختن زیرساختها برای جذب سرمایه گذاران، اهمیتی فراوان دارد. برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، فرصت مساعدی برای جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی است تا تحقق اهداف این صنعت، با سهولت بیشتری امکانپذیر شود.
در همین راستا فرهاد فزونی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با نیپنا در خصوص اهمیت جذب سرمایه گذاری و استفاده از روشهای نوین در حوزه پتروشیمی گفت: پتروشیمی از ارکان مهم اقتصاد و صنعت کشور بوده و با توجه به برخورداری کشور ایران از امتیاز منابع ارزان، نیروی انسانی متخصص و موقعیت جغرافیایی بی نظیر ، سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، یک فرصت جذاب، مطمئن و رو به رشد برای سرمایه گذار اعم از دولتی و خصوصی است.
وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از تکنولوژی های مکمل و خلاقیت در صنعت پتروشیمی، بر مزیت پتروپالایشگاهها بر پالایشگاهها تاکید کرد و گفت: حرکت به سمت ساخت پتروپالایشگاه به جای پالایشگاه می تواند درآمد کشور را در حوزه پتروشیمی افزایش دهد.
وی تشریح کرد: پتروپالایشگاه ها مخلوطی از تکنولوژی پالایشگاه و پتروشیمی ها هستند و این امکان را در اختیار ما قرار می دهند که ارزآوری از این صنعت را چندین برابر کنیم. بر این باورم که با امتیاز برخورداری از منابع گازی ارزان و فراوان، پتروپالایشگاهها می توانند سالهای سال ارزآوری را برای کشور تضمین کنند.
وی به تاثیر صنایع پتروشیمی بر صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت: پتروشیمی نقش مهمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایفا می‌کند و به ویژه در صنایع پایین دستی می‌تواند علاوه بر بر تاثیر مثبت در رشد اقتصادی بر اشتغالزایی نیز موثر واقع شود.
عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران افزود: توسعه صنایع پتروشیمی و پترو پالایشگاهی ماهیتا مبالغ کلانی را طلب می کند لذا تامین سرمایه این پروژه ها به راحتی ممکن نیست. در عین حال تضمین بازگشت سرمایه و ارزآوری این بخش، بانکهای توسعه ای را به سرمایه گذاری در این پروژه ها راغب می کند.
فزونی بر لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی برای توسعه صنایع پتروشیمی تاکید کرد و افزود: وضعیت فعلی صنایع پتروشیمی کشور مطلوب است اما با هدف گذاریهای انجام شده فاصله داریم؛ نباید بازار محصولات پتروشیمی را به منطقه محدود بدانیم چرا که صنعت پتروشیمی ما با امتیازاتی که در اختیار دارد، می تواند سهم بیشتری از بازارهای بین المللی داشته باشد.
فرهاد فزونی، بخش خصوصی را در حوزه سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی توانمند دانست و گفت: شرایط برای جذب سرمایه های خارجی مساعد نیست اما این ظرفیت در بخش خصوصی وجود دارد که حضور پررنگ تری در بخش سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های پتروشیمیکال داشته باشد.
به گفته این فعال حوزه انرژی، صنعت پتروشیمی می‌تواند جلو خام فروشی را گرفته و با تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین دستی، زمینه را برای ارزآوری بیشتر برای کشور فراهم کند.
فزونی از آمادگی اتاق های بازرگانی برای همکاری و هم افزایی در بخش سرمایه گذاری و توسعه و گسترش صنایع پتروشیمی خبر داد و گفت: در شرایط فعلی بیش از گذشته باید به صنعت پتروشیمی توجه داشت؛ در منطقه رقبای سرسختی چون عربستان داریم که می تواند از فرصت بدست آمده سودجسته و بازارهای محصولات ایران را با تهدید روبرو کند، آمریکا نیز رقیب قدرتمندی در حوزه تولید مواد پتروشیمی برای ماست و ضروری است برای عقب نماندن در بازارهای جهانی، توسعه صنایع پتروشیمی را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.
فزونی اذعان داشت: خوشبختانه سرمایه گذاریهای بزرگی در حال انجام است و پیش بینی می کنم هدف گذاریهای برنامه ششم توسعه در بخش پتروشیمی دست یافتنی باشد.
۱۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۲
نیپنا |
تعداد بازدید : ۲۸۵