انقلاب در عربستان قیمت نفت را به ۳۰۰ دلار خواهد رساند

انقلاب در عربستان قیمت نفت را به ۳۰۰ دلار خواهد رساند
نشریه فوربس در تازه ترین گزارش خود به بررسی ابعاد وقوع احتمالی انقلاب اسلامی در عربستان پرداخته و پیش بینی کرده که وقوع انقلاب اسلامی در آن کشور می تواند قیمت نفت را به ۳۰۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد .
گزارش نکونیوز به نقل از " فوربس" در این گزارش آمده است : شاید در بازار نفتی جهان کمتر رویدادی مانند انقلاب اسلامی در عربستان باشد که بتواند قیمت نفت را به رکورد های بی سابقه سوق دهد .
در پی وقوع بهار عربی هم اکنون عربستان سعودی با چالش های اقتصادی گسترده ای روبرو است و افزایش هزینه های مربوط به اجرای پروژه های اجتماعی و رفاه عمومی موجب شده که بخش عمده درآمدهای نفتی در این کشور صرف اجرای این پروژه ها شود .
گزارش ها حاکی است با وجود آنکه پادشاهی عربستان به ظاهر یکی از قدرتمندترین و باثبات ترین پادشاهی های کنونی دنیاست اما واقعیت آن است که شاه کنونی و جانشین های او رفته رفته دچار کهولت سن می شوند و در این شرایط است که بسیاری از گروه های مخالف اسلام گرا در حال تقویت قوا هستند .
بر این اساس چنانچه اتفاقی در عربستان سعودی رخ دهد که زمینه ساز توقف صادرات نفت به ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین خریداران نفتی عربستان شود این احتمال وجود دارد که قیمت نفت حتی به ۳۰۰ دلار در هر بشکه نیز افزایش یابد .
در این گزارش آمده است : هم اکنون پادشاه عربستان ،عبدالله عزیز آل سعود حدودا ۹۰ ساله است . سیستم وراثتی پادشاهی در عربستان پدر و پسری نیست و برادر به برادر است و مشکل اینجاست که هیچ یک از براداران پادشاه عبداالله جوان و سرزنده نیست که بتواند پس از وی زمام امور را به دست گیرند . سلمان، ولیعهد پادشاه عبدالله خود ۷۶ سال سن دارد و سن متوسط برادران باقی مانده ۸۰ سال است .
در این شرایط به دنبال وقوع انقلاب در کشورهای عربی بخش عمده درآمدهای نفتی در عربستان صرف حمایت های عمومی می شود و نرخ تقاضای مصرف نفت در بازار داخلی این کشور به شدت رو به افزایش است.
زمانی که بهار عرب در تونس و مصر رخ داد و زمینه ساز وقوع اعتراضاتی در عربستان شد معترضان به دنبال دموکراسی و یا براندازی خانواده آل سعود نبودند بلکه تقاضاهایی به مراتب ابتدایی تر داشتند اما اکنون می رود که این اعتراضات منسجم تر و هدف دار تر شود .
در آن زمان در راس خواسته های آنها اشتغال بود .طبق آمار ۶۰ درصد جوانان زیر ۲۰ سال سعودی بیکارند و نرخ بیکاری در این کشور به ۴۰ درصد رسیده است . از سوی دیگر در نیم قرن گذشته شاخص جمعیت در این کشور سیری صعودی داشته و این خود برنگرانی ها از افزایش تقاضای کار افزوده است .
در پی این اعتراضات بود که پادشاه عبدالله با تصویب یک بسته هزینه های اجتماعی ۱۳۰ میلیارد دلاری تلاش کرد که اعتراضات را تا حدی خاموش کند . این در حالی است که بودجه سالانه این کشور ۱۸۰ میلیارد دلار است .
در پایان این گزارش آمده است : شاید این تاکتیک برای همیشه کارساز نباشد . عربستان اکنون برای تامین فاینانس مورد نیاز پروژه های اجتماعی نیازمند نفت حداقل ۸۰ دلاری است و در حالی که مصرف نفت در بازار داخلی رو به افزایش است روند صادرات نفت این کشور سیری نزولی دارد .
۱۲ مهر ۱۳۹۱ ۰۰:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۱۴۸