خودزنی در حوزه اقتصاد

خودزنی در حوزه اقتصاد

دکتر سید محمد حسینی فعالان اقتصادی و از موجدین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی است که بنا به گفته خودش فعالیت 25 ساله در صادرات مشتقات نفتی دارد. حسینی در خصوص فروش نفت خام توسط بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس گفت: متاسفانه دولت براساس یک پلان مشخص دیدگاه های خود را ابراز نمی کند و عرضه نفت خام در بورس هم بر اساس همین ادعاست و طرح و برنامه ای به دنبال این گفته نیست و اجرای این تدابیر بر مبنای آزمون و خطاست. بخش خصوصی هم با مشکلات خود مشغول بوده و نظر به تنگدستی این بخش نتوانسته از جایگاه واقعی خود دفاع نماید.
وی درباره تحریم های نوامبر ادامه داد: مشکلات کنونی کشور بیشتر از اینکه تابع تحریم های خارجی باشد معطوف به داخل است، ایران با توجه به اینکه با 15 کشور مرز مشترک دارد می تواند با یک برنامه مشخص و جامع، مرزهای خود را 15 برابر کرده و از امکانات همسایگان استفاده نماید . برای رسیدن به این هدف تنها به تعاملات دولت ها نیاز داریم.
مبنای این تفکر که دولت ها عقل کل هستند باعث شده است دولت متکی به دیدگاه های جامعه نباشد همان دیدگاههایی که در کانون هایی به اسم اتحادیه تجمیع شده اند. همکاری دولت با اتاق های بازرگانی، اتحادیه ها و انجمن ها می تواند مشکلات کنونی که بیشتر به آن ذکر شد را مرتفع نماید.
حضور پر رنگ اتاق بازرگانی در هیئت دولت و تامین نظر این تشکل بزرگ اقتصادی در صدور تصمیمات مهم برای بخش خصوصی نیز می تواند به شکل گیری فعالیت های بیشتر بخش خصوصی در رسیدن به اهداف اقتصادی کلان کشور منجر گردد .
مدیرعامل شرکت سیرجان گستر درباره ثبات سرمایه گذاری افزود: امنیت سرمایه گذاری بزرگترین گلوگاه پیش روی اقتصاد ماست بطور مثال برای تاسیس یک پالایشگاه باید قوانینی تضمین شده 70 ساله برای آن در نظر گرفت که سرمایه گذار داخلی یا خارجی بتواند با آرامش خاطر در این صحنه حضور داشته باشد ولی قوانین ما از یک ثبات 5 ساله هم برخوردار نیستند. در توافق برجام هم به لحاظ نبود تضمین امنیت سرمایه گذاری اغلب سرمایه گذاران دست خالی رفتند و طلایی ترین فرصت ها از دست رفت.
حسینی در خصوص تحریم های امریکا و تاثیرات آن نیز گفت: همانطور که عرض کردم مشکلات تحریمی ما شاید ده درصد فعالیت های اقتصادی ما را مختل می کند ما به عینه در حوزه اقتصاد خودزنی می کنیم من به عنوان فعال اقتصادی حجم زیادی از وقت و انرژی خود را باید با سازمان ها و اداراتی چون تامین اجتماعی ، اداره کار ، مالیات و ... تلف نمایم و جالب اینجاست که برای هر پرونده قضایی و یا کاری باید شخص مدیرعامل پیگیر آن باشد که می تواند در تصمیم گیری های کلان تاثیرات منفی داشته باشد.
مشکلی که در سراشیبی فکری اقتصاد ما است قاطعیت اجراست ، اگر تصمیمی گرفته شود و قاطعانه اجرا گردید توفیق حاصل می شود به طور مثال وقتی تصمیم می گیریم پمپ بنزین ها را واگذار کنیم باید این کار با شفافیت و قاطع اجرا شود و منافع شخصی لحاظ نگردد. همچنین دولت باید بخش خصوصی را باور کند و قاطعیت در اجرای تصمیم ها را به عهده بخش خصوصی بگذارد.


۱۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۷:۱۵
تعداد بازدید : ۷۹۱