عراق بزرگترین شریک تجاری ایران

عراق بزرگترین شریک تجاری ایران

دکتر سید حمید حسینی دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در میزگرد تحلیل روابط سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی وامنیتی ایران وعراق ومنافع متقابل دو کشور از این روابط در شرایط کنونی در شبکه مستند گفت : آمار صادرات ایران به عراق 3 میلیارد و هشتصد میلیون دلار است که شامل نفت و گاز و ترانزیت نمی شود. هفت میلیون و 100 هزار تن کالا در 5 ماه گذشته به کشور عراق صادر شده است که قیمت متوسط آنها 545 دلار بوده است.
در این زمینه اولویت صادرات به عراق شامل مصالح ساختمانی ، میوه و تره بار و مواد غذایی بوده است. و در روز 17 شهریور نیز 214 کامیون عراقی در مرز شلمچه بارگیری کردند که نشان می دهد مسائل بصره نقشی در صادرات کالا به عراق نداشته است.
حسینی در ادامه با توجه به مشترکات تاریخی ایران با عراق گفت :ما با کشور عراق دارای تاریخ مشترک هستیم و یک روزی دو کشور یکی بودند . ترکیه با وجود تاریخ 500 ساله هیچگونه نفوذ فرهنگی در عراق نداشته است و زبان دوم مردم عراق اکثرا فارسی است و هیچ اثری از ترکیه نیست .
عراق در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است و حجم روابط ما با عراق به اندازه 4 قاره اروپا،اقیانوسیه،آفریقا و آمریکای لاتین است و صادرات به کشور عراق بسیار بیشتر از این چهار قاره می باشد.
چین در سال 2016 ، 23.5 درصد و ترکیه 23 درصد از بازار عراق را در اختیار داشته است و ایران 20 درصد از این بازار را در اختیار داشته است که پیش بینی میشود تا 31 درصد هم پیشرفت داشته باشد. سطح و حجم روابط بسیار بالا رفته است و در حال حاضر هر دو کشور به هم نیاز دارند و این نیاز دو کشور باعث شده این روابط رو به گسترش باشد و دیگران را عصبانی نماید.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص موقعیت ژئوپلتیکی عراق افزود : ایران با وجود عراق و سوریه ظرف مدت 54 ساعت به لبنان می رسد که این مسیر می تواند مسیر ژئوپلتیک ایران در منطقه را بی نظیر نماید که دیگران از این موضوع به شدت وحشت دارند که ایران از این مسیر راه به مدیترانه و اتحادیه اروپا پیدا کند . بعد از تحریم یکی از حلقه هایی که میتواند ما را از تحریم نجات دهد کشور های عراق،چین،هند و روسیه است که برای هر کدام به نحوی ذهنیتی در ایران ایجاد شده است.
۱۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۷:۲۰
تعداد بازدید : ۶۳۸