وضعیت نابسامان تولید روغن موتور و فرآورده های روغنی

وضعیت نابسامان تولید روغن موتور و فرآورده های روغنی
فرهاد رحمانی - کارشناس فراورده های نفتی


با تجربه سی و چند ساله که در صنعت روغن موتور فعالیت داشتیم تا کنون با اوضاع نابسامان و آشفته کنونی روبرو نبوده ایم . از عدم تعیین قیمت خوراک و مواد اولیه جهت پالایش و تصفیه تا کمبود و نبود مواد اولیه کالا جهت تولید و به تبع آن سردرگمی تولید کننده بابت تامین مواد اولیه و مشکلات تولیدی و بهاء قیمت تمام شده و عرضه آن در چنین بازار آشفته و به هم ریخته و دست آخر هم مواجه با نهادها و سازمان ها و مشکلات افزایش قیمت و نبود رویه یکسان برای کنترل قیمت ها که همه این عوامل به توقف تولید و تعدیل نیروی کار منتج شده است .
در خصوص مشکلات این بخش شاید بتوان اشاره ای به وضعیت تولید روغن موتور و فرآورده های روغنی کرد که از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود تسهیلات و امکانات و بهره مندی چهار شرکت اصلی و بزرگ (تصفیه اول) از خوراک یارانه ای و عدم امکان رقابت شرکت های کوچک تر فضای نابرابر و ناعادلانه ای برای تولیدکنندگان این محصولات ایجاد می گردد که ناگزیر منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی میگردد.
برای عبور از چنین اوضاع نابسامان پیشنهاد می گردد شرایط کار و فضای مناسب برای همه تولید کنندگان اعم از تصفیه اول و تصفیه دوم یکسان سازی گردد و برای همه فعالان این صنعت ارز یکسان برای صادرات و واردات اختصاص یابد که شاید مرهمی بر زخم های کهنه و نو تولید کنندگان باشد.
۱۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۷:۲۵
تعداد بازدید : ۷۷۱