احمدی نژاد، عوامل بیرونی و درونی را علت نوسانات ارزی اخیر دانست

احمدی نژاد، عوامل بیرونی و درونی را علت نوسانات ارزی اخیر دانست
رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات اخیر نرخ ارز وجود ندارد و بانک مرکزی توانایی تامین ارز مورد نیاز برای واردات را دارد.
به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد این مطلب را در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی و در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که از وی پرسید: در روزهای اخیر نرخ ارز با نوساناتی همراهی بوده و دولت برای مقابله با آن اقدام به راه اندازی اتاق مبادلات ارزی کرده است اما همچنان نوسانات ادامه دارد، منشا این نوسانات کجاست؟
احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز متعلق به امروز نیست، افزود: مدتی است که بازار ما دچار نوسانات است و این روزها نیز تشدید شده است.
رییس جمهوری با طرح این سوالات که اصلا منشا نوسانات ارز از کجاست؟ و چرا سال گذشته این زمان، این سخنان نبود؟ اضافه کرد: دو عامل دست به دست هم دادند تا بر ملت ایران فشار بیاورند؛ یک عامل از بیرون است و یک عامل از درون.
وی تصریح کرد: دشمن، خرید نفت از ایران را تحریم کرده و بخش قابل توجهی از درآمد ارزی ایران از ناحیه فروش نفت است و دوم و بدتر از آن، مبادلات بانکی را تحریم کرده است؛ یعنی اگر نفتی فروخته شد، درآمد قابل هزینه کردن و استفاده نباشد.
احمدی نژاد اضافه کرد: دشمنان برای اعمال این تصمیم بسیج شده و تلاش می کنند و در واقع، این یک جنگ پنهان و گسترده است که در سطح جهان پراکنده است.
رییس جمهوری تصریح کرد: بالاخره همکاران ما در بانک مرکزی و نهادهای مربوطه تلاش و راه هایی را پیدا می کنند.
در همین حال به گزارش فارس ، رییس جمهور با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز به خاطر مشکلات اقتصادی نیست اظهار داشت:این نوسانات به خاطر دشمنی با سیاست های دولت است.
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در کنفرانس خبری اظهار داشت: آیا واقعا امسال ارزی که بانک مرکزی به بازار تزریق کرده تکافوی نیازهای ارزی کشور را نکرده است. این طور نیست باید به آمار دقت شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه یک مقدار جزئی واردات ما کم شده است افزود: سال گذشته در ۶ ماه اول میزان واردات کشور ۱۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تن بوده است، ۶ ماه نخست امسال ۱۹ میلیون و ۱۲۱ هزار،پس به لحاظ وزنی بیشتر شده است اما به لحاظ ارزی کاهش داشته است. از سال گذشته تا کنون ۲۲.۵ میلیارد کالا وارد شده بود الان ۲۶.۵ میلیارد که همان حول و حوش ۱۰ تا ۱۲ درصد می‌شود که نیمه دوم جبران خواهد شد.
وی ادامه داد: بانک مرکزی ارز همه اینها را تا امروز تامین کرده است؛ سؤال این است که آیا این نوسانات به خاطر مشکلات اقتصادی است پاسخ این است خیر به خاطر سیاست‌های اقتصای دولت است که برخی آن را علم کرده و به دولت حمله می‌کنند و همه برنامه‌های دولت را زیر سؤال می‌برند؛ پاسخ روشن است هرگز این طور نیست در یک روز از صبح تا بعد از ظهر چه اتفاق می‌افتاد و کدام شرایط اقتصادی عوض می‌شود که چند نفر ۵۰۰ تومان روی قیمت می‌گذارند.
احمدی نژاد بانک مرکزی و ستاد تنظیم کل اولویت‌ها کشور به ۱۰ اولویت تنظیم کرده‌اند گفت: اولویت اول و دوم مواد غذایی، دارو و این نیازها که با ارز ۱۲۲۶۰ تومان را می‌دهند و سایر دارندگان ارز تامین می‌کنند.
۱۲ مهر ۱۳۹۱ ۰۰:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۲۹۳