قاچاق روزی ۱۰ میلیون لیتر بنزین به افغانستان

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی از قاچاق روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین به افغانستان خبر داد و گفت: وضعیت بازار چهارگانه عدم ثبات و پرهیز از سرمایه‌گذاری را به فعالان اقتصادی دیکته می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، امروز (دوشنبه) میزگرد تخصصی محیط سرمایه‌گذاری و کسب و کار در ایران با حضور رئیس خانه صنعت و معدن ایران و دیگر دست‌اندرکاران این بخش برگزار شد و در آن تاثیر تحریم‌های بین‌المللی، نوسانات نرخ ارز و فساد ساختاری بر محیط کسب و کار و سرمایه‌گذاری در کشور بررسی شد.

عبدالعزیز هدایت - رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی - در این نشست، ضمن برشمردن مشکلاتی که در حوزه ساخت تجهیزات در کشور وجود دارد، به نقل از رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره قاچاق بنزین گفت: روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین به افغانستان قاچاق می‌شود که قیمت هر لیتر بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان و در افغانستان ۶۰۰۰ تومان است. اما این پول به جای ایران به چین یا ترکیه می‌رود و با آن لباس استوک وارد می‌شود و دوباره پول آن تبدیل به دلار شده و از کشور خارج می‌شود؛ یعنی قاچاق در قاچاق که این حجم نمی‌تواند توسط کولبران انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از طرح پیمان‌سپاری ارزی مبادلات تجاری ایران با دو کشور افغانستان و عراق با ریال انجام می‌شد، اظهار کرد: طرح پیمان سپاری ارزی، صادرات به این دو کشور را دچار مشکل کرده؛ به طوریکه پیش از این طرح روزانه ۵۰۰ کامیون از کرمامشاه به عراق می‌رفت اما در حال حاضر به ۳۰ عدد رسیده است.

به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، ریالی که ایرانی‌ها به عراق می‌برند دوباره به کشور برمی‌گردد که باعث شده برای مثال در مرز در شلمچه به دلیل عرضه بالای ریال توسط عراقی‌ها، دلار حدود ۶۰۰۰ تومان معامله شود.

هدایت با بیان اینکه ممنوعیت صادرات محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی آسان‌ترین و بدترین روش است، تصریح کرد: در شرایطی که صادرات باعث افزایش قیمت در بازار داخل می‌شود بهتر است آن محصول را از کشورهای دیگر وارد کرد تا بازار صادرات حفظ شود.

وی با تاکید بر خالی بودن ۷۵ درصد ظرفیت احداث کشور، اظهار کرد: صنعت ساخت تجهیزات تولید انبوه ندارد؛ بنابراین باید بر اساس سفارش ساخته شود یا طرح‌های توسعه‌ای از محل منابع ملی و سرمایه‌های خارجی تبدیل به پروژه شود.

به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، طی مدتی که صنعت ساخت تجهیزات با شرایط گفته شده به پروژه تبدیل شد، شاهد رشد این صنعت در کشور بودیم.

وی افزود: حداقل انتظار این بخش با رکودی که در حال حاضر وجود دارد امکان دسترسی به بازارهای جوار است، چراکه بخش اقتصادی پیش از ورود بخش سیاسی نمی‌تواند به بازارهای جوار وارد شود.

هدایت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بازارهای مریض ممکن نیست، گفت: وضعیت بازار چهارگانه کشور مناسب نیست. بازار پول مریض و دچار تلاطم است. بازار سرمایه بهم ریخته و بازار کالا با چالش‌های عجیب و کمبودهای وحشتناک مواجه است. بازار کار نیز بیش از ۳.۵ میلیون بیکار دارد که اگر بیکاری پنهان را هم بررسی کنیم رقم آن بیش از مقدار ذکر شده است.

وی افزود:‌ مجموعه این شرایط و عدم ثبات، پرهیز از سرمایه‌گذاری را به فعالان اقتصادی دیکته می‌کند، چراکه احتمال از بین رفتن سرمایه زیاد است.

به گفته هدایت، تعطیل بودن صنعت احداث به معنی این است که ۸۰ درصد صنایع کشور مریض هستند.

کارت بازرگانی و تاسیس شرکت دو کانون فساد

در ادامه این نشست، لطفعلی بخشی - نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران - با بیان اینکه فساد در بخش خصوصی نیز زیاد است، گفت:‌ برای دریافت کارت بازرگانی و تاسیس شرکت هیچ شرطی به جز سن وجود ندارد که این مسئله یکی از ریشه‌های فساد است و تعیین قوانین آن بر عهده دولت است.

وی افزود:‌ تاسیس شرکت در ایران نیازی به دانش، سرمایه و مکان ندارد و ثبت شرکت تنها با پرداخت ۵۰ هزار تومان پول انجام می‌شود که نتیجه آن حجم عظیم چک‌های برگشتی است.

به گفته نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، دو کانون فساد در ایران، کارت بازرگانی و تاسیس شرکت با قوانین موجود است.
۱۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۲۸
ایسنا |
تعداد بازدید : ۲۶۶