دومین میدان بزرگ گازی کشور برای بار دوم پای میز قرارداد می‌رود

دومین میدان بزرگ گازی کشور برای بار دوم پای میز قرارداد می‌رود
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از امضای قرارداد میدان گازی کیش با یک پیمانکار داخلی در قالب بیع متقابل خبر داد.
نادر قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه درباره میدان کیش در قالب قبلی در حال کار هستیم و قرارداد اصلی آن نیز نهایی شده است، اظهار داشت: فعالیت‌های مقدماتی معمولا تحت یک موافقت متفاوت اغاز می‌شود و مطالعات اولیه توسط پیمانکار یا مشاوران آن انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قرارداد توسعه این میدان با یک پیمانکار داخلی بسته می‌شود، اضافه کرد: کارهای مقدماتی تحت توافقات قبلی نهایی و قرارداد اصلی نیز تقریبا نهایی شده است که با برگزاری یکی دو جلسه مشترک قرارداد برای امضا آماده خواهد شد.

مدیرعامل متن گفت: تامین منابع مالی توسعه کیش بر عهده پیمانکار است، چراکه این قرارداد به صورت بیع متقابل بسته خواهد شد و هنوز درباره سقف باز بودن یا نبودن آن توافق نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیش از این قرار بود شرکت نفت و گاز کیش یا KOGC به نیابت از پرل انرژی بانک ملت با مشارکت پتروپارس میدان گازی کیش را که پس از میدان عظیم پارس جنوبی دومین میدان بزرگ گازی کشور محسوب می‌شود، توسعه داده و تولید گاز از این میدان را محقق کند.

با این وجود جمعی از مدیران قدیمی شرکت متن که تصور می‌کردند بدون پتروپارس نیز به راحتی توانایی توسعه یک میدان گازی دریایی را در اختیار دارند، با حذف سهم 12 درصدی پتروپارس از این پروژه، اجرای آن را خود در پرل انرژی بر عهده گرفتند.

با این وجود به دلیل عدم تسلط پرل انرژی بر رویه‌ها و الزامات عملیاتی توسعه میادین دریایی، عملا KOGC نتوانست در توسعه میدان کیش کاری از پیش ببرد با کنار گذاشتن پتروپارس، به جز تهیه ِMDP اولیه میدان که آن هم توسط پتروپارس صورت گرفته بود، کاری در میدان کیش انجام نشد.

بعد از یک وقفه طولانی یک سال و نیمه در توسعه کیش، رستم قاسمی وزیر جدید نفت به عنوان اولین اقدام پس از ورود به وزارت نفت پرل انرژی را از میدان گاز کیش خلع ید کرد و پیمانکاری که می‌توانست اپراتور بزرگی شود با دریافت بخشی از هزینه‌های خود از این پروژه و شاید کل پروژه‌های نفتی کنار رفت.

با توجه به اینکه قرارداد جدید توسعه کیش با یک پیمانکار جدید ایرانی که تجربه چندانی در توسعه میادین نفت و گاز به خصوص در بخش دریایی ندارد، بسته می‌شود باید الزامات مورد نیاز درباره توسعه این میدان توسط پیمانکاران تازه‌کار به خصوص قرار دادن پیمانکاران کهنه‌کار توسعه دهنده میادین نفت و گاز فراساحل در کنار این پیمانکار حتما در نظر گرفته شود تا تجربه ناموفق قبلی صنعت نفت در توسعه میدان بزرگ و مستقل گازی کیش تکرار نشود.

میدان گازی کیش در محدوده جزیره کیش و در فاصله 30 کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد. بر اساس آمار قدیمی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حجم گاز درجای این میدان در حالت مورد انتظار در حدود 48 تریلیون فوت مکعب با ضریب بازیافت 75 درصد و حجم میعانات گازی در جای میدان در حالت مورد انتظار در حدود 514 میلیون بشکه تخمین زده شده است.

۱۲ مهر ۱۳۹۱ ۰۰:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۲۱۷