تکمیل ۲ سد سیلاب‌گیر طرح فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پالایشگاه‌های پارس جنوبی

سرپرست طرح‌های پشتیبانی نفت‌ و گاز شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بارش‌های سیلابی در پارس جنوبی، از تکمیل ۲ سد سیلاب‌گیر در بالادست پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی (سایت اختر) خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سید محی‌الدین جعفری در تشریح اهداف ساخت سدهای تاخیری در منطقه پارس جنوبی به بارندگی‌های سیلابی این منطقه در پاییز و زمستان اشاره کرد و گفت: احداث این سدها سبب کنترل و هدایت سیلاب‎ها و جلوگیری از ایجاد خسارت در فازهای درحال ساخت و بهره‌برداری پارس جنوبی می‌شود.

جعفری با بیان این‌که ساخت سدهای تاخیری سایت اختر شامل پنج سایت در شمال طرح توسعه فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده، اظهار کرد: با توجه به اهمیت جلوگیری از ایجاد خسارت در این فازها، سدهای شماره ۱ و ۲ از سدهای مذکور در مرحله ساخت قرار گرفت و با توجه به تجربیات قبلی ساخت سامانه کنترل سیلاب پارس ۱ از سوی طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز، اجرای پروژه مذکور به مجری طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز واگذار شد.

به گفته سرپرست طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس، پس از برگزاری مناقصه در پاییز ۱۳۹۳و انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی ۲ سد موسوم به D۲ و D۱ آغاز و طبق برنامه زمانی مدون، به منظور انجام فعالیت‌های پروژه به‌منظور پیشگیری از ورود سیلاب، به احداث کافردم‌های ۱ و ۲ (سدهای مقیاس کوچک و موقت که بخشی از بدنه سد اصلی هستند) منجر شد.

وی با اشاره به این‌که با احداث این کافردم‌ها، با وقوع سیلاب در پاییز و زمستان ۱۳۹۴، هیچ آسیبی به طرح توسعه فاز ۱۳ وارد نشد، افزود: در ادامه فعالیت‌های اجرایی مربوطه و در سال‌های ۹۵ و ۹۶، ساخت بدنه اصلی سدها به پایان رسید و همزمان سامانه دفع سیلاب (شامل کانال‌های پایین‌دست این سدها) نیز تکمیل شد.

سرپرست طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس افزود: با توجه به احداث این سدها قبل از تکمیل، در بهمن و اسفندماه سال ۱۳۹۵ حجم عظیم سیلاب ناشی از بارش‌های ۱۱۰ میلی متری کنترل و مانع بروز خسارت به طرح فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ شد.

به گفته جعفری، مسئولیت عملیات ساخت سه سد دیگر از شمار سدهای تاخیری سایت اختر، تکمیل سامانه کنترل سیلاب و نیز سد بالادست طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی واقع در سایت تمبک، سال ۹۶ به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واگذار شده است.
۲۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۳۹
شانا |
تعداد بازدید : ۲۸۵