بزرگترین قرارداد صنعت گاز کشور بین بانک صادرات و شرکت ملی گاز امضا شد

بزرگترین قرارداد صنعت گاز کشور بین بانک صادرات و شرکت ملی گاز امضا شد
قرارداد 4 میلیارد دلاری به منظور ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 و احداث واحد استحصال اتان پارسیان بین شرکت ملی گاز ایران و بانک صادرات ایران به امضا رسید.
به گزارش نفت نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، بعد از ظهر روز دوشنبه ( 4 بهمن )، بر اساس این قرارداد بانک صادرات با مشارکت 80 درصدی به میزان 2/3 میلیارد دلار در دو پروژه ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند2 و واحد استحصال اتان پارسیان سرمایه گذاری می نماید و سهم شرکت ملی گاز ایران نیز در این پروژه ها 20 درصد با سرمایه گذاری حدود 800 میلیون دلار خواهد بود.
sa-ga

بر پایه این گزارش، برآورد سرمایه گذاری به منظور تکمیل و ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند2 ، حدود 3 میلیارد و 300 میلیون دلار می باشد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این طرح 14 درصد است که مطابق با برنامه زمان بندی این پروژه باید ظرف مدت 44 ماه تا سال 92 به بهره برداری برسد. 

گفتنی است، ساخت این پالایشگاه یکی از بزرگترین پروژه های صنعت گاز در برنامه پنجم توسعه است و هدف از آن، فرآورش روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، تولید سالانه 1.48 میلیون تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، تولید 51/1 میلیون تن در سال گاز مایع جهت صادرات و تولید 4/0 میلیون تن در سال مایعات گازی جهت صادرات، می باشد.

این گزارش می افزاید: طرح استحصال اتان و محصولات جانبی پالایشگاه پارسیان نیز با هدف استحصال اتان و هیدروکربورهای سنگین تر پالایشگاه های پارسیان انجام خواهد شد.

بر این اساس،خوراک ورودی این پالایشگاه روزانه 4/83 میلیون متر مکعب گاز طبیعی خواهد بود و محصولات این پالایشگاه نیز، تصفیه روزانه 2/72 میلیون متر مکعب گاز جهت مصارف داخلی، 34/1 میلیون تن در سال اتان به منظور تامین خوراک پتروشیمی فیروزآباد، 11/1 میلیون تن در سال گاز مایع جهت صادرات و سالانه 97/0 میلیون تن مایعات گازی به منظور صادرات، می باشد.

بر پایه این گزارش؛ برآورد اجرای طرح استحصال اتان پارسیان نیز به حدود 7500 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد و مدت اجرای طرح 36 ماه پیش بینی شده است که باید تا سال 92 به بهره برداری برسد.

لازم به ذکر است، پالایشگاه گاز بیدبلند2 در 15 کیلومتری شمال غرب بهبهان در استان خوزستان و پالایشگاه پارسیان در 30 کیلومتری غرب شهرستان لامرد در استان فارس قرار دارد.

شکست مجدد تحریم ها با تکیه بر توان داخلی و جذب سرمایه گذاران داخلی
 
وزیر نفت در مراسم انعقاد قرارداد 4 میلیارد دلاری مشارکت بانک صادرات ایران در ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند2 و احداث واحد استحصال اتان پارسیان، گفت: امروز بار دیگر شاهد شکست تحریم ها با جذب سرمایه گذاری های داخلی و تکیه بر توان داخلی هستیم.

به گزارش نفت نیوز، دکتر سید مسعود میرکاظمی تصریح کرد: انعقاد چنین قراردادهایی و مشارکت سرمایه گذاران داخلی در صنعت نفت و گاز کشور علاوه بر اینکه منجر به بازگشت سود در کوتاه مدت خواهد شد، بر روی شاخص های کلان اقتصاد کشور نیز تاثیر مطلوبی می گذارد.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها و کاهش مصرف از سوی مشترکین گفت: با کاهش مصرف انرژی از سوی عموم مردم و از طرف دیگر جذب سرمایه گذاری های داخلی می توانیم میزان صادرات گاز را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

دکتر میرکاظمی با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله پنجم توسعه، بالغ بر 150 میلیارد دلار در بخش بالادست صنعت نفت سرمایه گذاری مورد نیاز می باشد، ابراز امیدواری نمود در آینده شاهد عقد قراردادهای بیشتری در این زمینه با شرکتهای داخلی باشیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: هم اکنون بالغ بر 5/17 میلیارد دلار به منظور سرمایه گذاری در صنعت نفت کشور با بانک های داخلی تفاهم نامه و قرارداد امضا شده است.

 بهره برداری از دو طرح پالایشگاه بیدبلند2 و واحد استحصال اتان پارسیان ظرف 36 ماه آینده
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به انعقاد قرارداد مشارکت بانک صادرات ایران در دو پروژه ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند2 و احداث واحد استحصال اتان پارسیان، گفت: امیدواریم این دو پروژه ظرف کمتر از 36 ماه به بهره برداری برسد.

به گزارش نفت نیوز، مهندس جواد اوجی در مراسم انعقاد این دو قرار داد، با بیان اینکه هم اکنون این شرکت بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان پروژه های مختلف را با بانک ها تعریف کرده است، گفت: ضریب بازگشت سرمایه در پروژه های نفت و گاز کوتاه مدت و نرخ سود مناسب می باشد.

وی ضریب بازگشت سرمایه در دو پروژه مذکور را 18 درصد عنوان نمود و گفت: سهم بانک صادرات در این دو پروژه 80 درصد و سهم شرکت ملی گاز ایران 20 درصد می باشد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، خاطرنشان نمود: در بهمن ماه سال گذشته تفاهم نامه ای بین وزیر محترم نفت و مدیرعامل بانک صادرات به امضا رسید مبنی بر سرمایه گذاری 11 میلیون یورویی این بانک در پروژه های صنعت نفت کشور و هم اکنون شاهد به ثمر رسیدن بخشی از این تفاهم نامه می باشیم.

وی با اشاره به برگزاری بالغ بر 70 جلسه به منظور بررسی ابعاد مختلف این مشارکت، اظهار داشت: روند توسعه دو طرح مذکور در سال گذشته متوقف نشد و هم اکنون شاهد 17 درصد پیشرفت فیزیکی ساخت پالایشگاه بیدبلند2 هستیم، همچنین مطالعات پایه ای طرح استحصال اتان پارسیان نیز در این مدت انجام شده است.

مهندس اوجی افزود: ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو یکی از بزرگترین پروژه های صنعت گاز در برنامه پنجم توسعه است و هدف از آن، فرآورش روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، تولید سالانه 1.48 میلیون تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، تولید 51/1 میلیون تن در سال گاز مایع جهت صادرات و تولید 4/0 میلیون تن در سال مایعات گازی جهت صادرات، می باشد.

وی در مورد پالایشگاه پارسیان نیز گفت: خوراک ورودی این پالایشگاه روزانه 4/83 میلیون متر مکعب گاز طبیعی خواهد بود و محصولات این پالایشگاه نیز، تصفیه روزانه 2/72 میلیون متر مکعب گاز جهت مصارف داخلی، 34/1 میلیون تن در سال اتان به منظور تامین خوراک پتروشیمی فیروزآباد، 11/1 میلیون تن در سال گاز مایع جهت صادرات و سالانه 97/0 میلیون تن مایعات گازی به منظور صادرات، می باشد.
 
۶ بهمن ۱۳۸۹ ۱۲:۰۹
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۲۴۵