مدیرعامل بورس انرژی: هیأت پذیرش بورس انرژی طی یک ماه آینده آغاز به کار می‌کند

مدیرعامل بورس انرژی: هیأت پذیرش بورس انرژی طی یک ماه آینده آغاز به کار می‌کند
نشست کمیسیون انرژی نفت و محیط‌زیست با موضوع آشنایی ساز‌وکار بورس انرژی، چهارشنبه، 12مهرماه، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «محمدی» مدیرعامل بورس انرژی با حضور در این جلسه به تشریح عملکرد و سازوکار این بورس پرداخت. براساس اظهارات وی در حال حاضر اقدامات مربوط به عرضه برق در این بورس در حال پی‌گیری بوده و طی یک ماه آینده هیأت پذیرش در این حوزه کار خود را آغاز می‌کنند، البته هنوز وزارت نفت درباره عرضه نفت‌خام و محصولات آن در بورس انرژی به دلیل ملاحظات خاصی، اعلام آمادگی نکرده است.

امنیت معاملاتی و اطلاعاتی، کارآیی عملیاتی، نقدشوندگی، کشت قیمت، عدالت معاملاتی، سازگاری تعاملی و توسعه سیستمی، استفاده از تکنولوژی‌های روز، ریسک‌زدایی، پایش مستمر و موارد دیگری از این دست، به‌عنوان ویژگی‌های این بازار شناخته می‌شوند.

براساس این گزارش، در فاز اول بازار داخلی وارد این بورس شده و تا زمانی که روند انتقالات ارزی ساماندهی نشود، نمی‌توان اقدام به حضور در بازارهای خارجی کرد.

هم‌چنین در ابتدای امر، بورس انرژی کار خود را با نیروگاه‌ها، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ، آغاز می‌کند و تقاضاکنندگان برق می‌توانند به هنگام خرید، روز و پیک زمانی مورد نظر خود را انتخاب کرده و براساس آن مبلغ موردنظر را بپردازند. از سوی دیگر هر عرضه‌کننده‌ای قبل از ورود در بازار باید مبلغ تعیین‌شده‌ای را بپردازد و سپس از پرداخت آن حق حضور در بازار را دارد. بنابراین بورس انرژی ابتدا پول را دریافت کرده و سپس مجوز ورود را صادر می‌کند ولو این‌که تنها 10درصد برق کشور با این شرایط قادر به حضور در این بازار باشد.

نکته مورد انتقاد اعضای کمیسیون در مورد بورس انرژی، شیوه عرضه سهام آن از سوی بانک‌ها بود. براساس اظهارات آن‌ها زمانی که قرار بود سهام این بورس عرضه شود، هم‌زمان با بازشدن کانتر بانک، اعلام شد که همه سهام‌های موجود به فروش رفته و به این ترتیب قریب به اتفاق فعالان این حوزه نتوانستند سهام بورس را خریداری کنند.

  • enerjhi01
  • enerjhi02
  • enerjhi03
  • enerjhi04
۱۶ مهر ۱۳۹۱ ۰۱:۰۱
تعداد بازدید : ۱,۴۱۰