انتشار اوراق مشارکت پارس جنوبی؛تکرار یک تجربه ؟

انتشار اوراق مشارکت پارس جنوبی؛تکرار یک تجربه ؟
آیا تجربه شکست عرضه مرحله اول اوراق مشارکت پارس جنوبی در دی ماه پارسال تکرار می شود؟
از روز شنبه این هفته شرکت ملی نفت ، انتشار اوراق مشارکت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی پارس جنوبی را اغاز می کند . بنابرگزارش این شرکت ، این اوراق چهارساله، قابل معامله در بورس اوراق بهادار و معاف از مالیات است و نرخ سود علی الحساب آن سالانه ۲۰ درصد و سود آن هر سه ماه یک بار پرداخت خواهد شد. همچنین اوراق مشارکت پارس جنوبی قابلیت بازخرید در بانک عامل با نرخ سود ۱۸ درصد در سال اول و ۱۹.۵ درصد پس از آن( بیش از یک سال) را دارد.
به نظر می اید که در یک شرایط عادی و نرمال انتشار این اوراق نه فقط جذاب است بلکه اگر هر سرمایه دار یا سرمایه گذاری برای حفظ قدرت خرید خود آن را نخرد ، ضرری را به سرمایه خود وارد کرده است . اما با توجه به شرایط فعلی آیا این اوراق می توانند منافع شرکت ملی نفت و همچنین سرمایه مورد نیاز پارس جنوبی را تامین کنند ؟
شرکت ملی نفت ایران پیش از این و در سال گذشته اقدام به دو بار عرضه اوراق مشارکت پارس جنوبی کرده بود که در مرحله اول انتشار اوراق شرایط ناکامی برای شرکت ملی نفت رقم خورد اما در مرحله دوم با توجه به معقول بودن سود اوراق مشارکت تقریبا تمام اوراق به فروش رفت .
اما مرحله اول چگونه بود ؟ در دی ماه سال گذشته شرکت ملی نفت اقدام به عرضه ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای طرح های توسعه پارس جنوبی کرد که فقط ۱۰۰ میلیارد یا ۲۰ درصد آن به فروش رفت .در همان موقع احمد قلعه‌بانی دلیل این امر را «پایین بودن نرخ سود اوراق مشارکت پارس جنوبی» دانست.وی گفته بود: مجوزی که برای انتشار این اوراق به ما داده شد، با نرخ سود ۱۷ درصد و بازپرداخت پیش از سررسید با نرخ سود متناظر بود.
معاون وزیر نفت معتقد بود که نرخ سود اوراق مشارکت باید حداقل ۲ درصد بیشتر از نرخ سود سپرده‌های بانکی باشد و تنها در این صورت است که مردم به خرید اوراق مشارکت پروژه‌های بالادستی نفت و گاز علاقه‏مند می‌شوند.
اما چرا مردم علاقمند نبودند ؟ در همان موقع بازار ارز دچار تلاطم هایی مانند تلاطم فعلی بود . قیمت هر دلار آمریکا از حدود ۱۳۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسیده بود و قیمت سکه طلا هم به همین میزان بالا رفته بود . شاید اگر تدبیر بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده ها و به تبع آن سود اوراق مشاکت به ۲۰ درصد نبود ، احتمال اینکه مرحله دوم اوراق مشارکت پارس جوبی به فروش نرود ، بود .
شرایط الان هم تقریبا معادل شرایط اواخر دی ماه و اواسط بهمن ماه است . بازار ارز به هم ریخته و قیمت دلار طی ۴۰ روز حدود ۲ برابر شده ؛ به قیمت سکه طلا هم حدود ۷۰ درصد افزوده شده است . بنابراین در شرایطی که سوددهی دلار طی یکسال بیش از ۱۰۰درصد است و سکه طلا هم همین مقدار است و همچنین نرخ تورم حول و حوش ۳۰ درصد است ، ایا انتشار اوراق مشارکت پارس جنوبی به فروش خواهد رفت و می تواند منابع مالی پروژه های پارس جنوبی را تامین کند ؟ ایا دوباره موسی سوری ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس انتقاد نمی کند که چرا سود ۳۰ تا ۳۵درصدی به اوراق مشارکت پارس جنوبی نمی دهند یا با عرضه اوراق مشارکت ارزی با سود ۱۵درصدی برای جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور مخالفت می کنند ؟
۱۶ مهر ۱۳۹۱ ۰۱:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۳۳۱