نفت ۱۰۰ دلاری نخواهد شد!

مدیر تحقیقات کالای بانک سرمایه‌ گذاری آمریکایی گلدمن ساکس اظهار کرد برخلاف آنچه تحلیلگران مختلف هشدار داده‌اند قیمت نفت‌خام بعید است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، برای نخستین بار نیست که جفری کوری، مدیرتحقیقات گلدمن ساکس نظری برخلاف سایر تحلیلگران ابراز کرده است. وی در سپتامبر گفته بود شانس این‌که قیمت نفت برنت به ۱۰۰ دلار برسد اندک است با این حال غیرممکن نیست.

تحلیلگر گلدمن ساکس به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: ما نمی‌گویم نفت ۱۰۰ دلاری نمی‌تواند اتفاق بیفتد، اما این پایه سناریوی قیمت ما نیست یا تصور نمی‌کنیم که چنین احتمالی وجود داشته باشد. وی در ادامه افزود: افت صادرات نفت ایران باید برای یک مدت طولانی ادامه پیدا کند تا چنین پیش‌بینی‌هایی به واقعیت بپیوندد.

این تحلیلگر در توضیح دلایل خود برای بعید بودن صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار گفت: علاوه بر نشانه‌هایی مبنی بر این‌که صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید، صادرات ایران حداقل بلافاصله نیمی کاهش پیدا نخواهد کرد. عربستان سعودی نیز اگر آمارهای این کشور را باور داشته باشیم تولید خود را سریع‌تر از حد انتظار افزایش داده و امیدها را نسبت به وجود عرضه کافی پس از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بالا برده است.

به گفته کوری، در چهار ماه گذشته ما شاهد افزایش ۲۰ درصدی حفاری در عربستان سعودی بوده‌ایم که نشان می‌دهد در حال حاضر نفت کافی در بازار وجود دارد. از سوی دیگر، تولید سایر اعضای اوپک نیز رو به رشد بوده است که انتظارات برای سه رقمی شدن قیمت نفت را پایين می‌برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گلدمن ساکس انتظار دارد میزان ذخایر نفت در سه ماهه چهارم امسال اندکی کاهش پیدا کند که قیمت‌ها را احتمالا حدود ۸۰ دلار در هر بشکه نگه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کند در سه ماهه پایانی امسال، قیمت برنت بین ۶۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شود.
۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۸
ایسنا |
تعداد بازدید : ۵۵۲